Recensie: UrbanEars Plattan ADV Wireless bluetooth koptelefoon

Dankzij de opkomst van smartphones wordt er veel meer naar muziek geluisterd. Een goede zet! Waar vroeger echt de fanatiekelingen rondliepen met een Walkman of Discman, heeft iedereen nu een mp3-speler binnen bereik. Maar met muziekspelers komt een noodzakelijk kwaad: het geluid moet van de speler naar een koptelefoon. Ook hier schieten de mobiele telefoons te hulp, want dankzij een bluetooth verbinding heb je niet eens een snoer nodig. Dat maakt koptelefoons mateloos populair. Het is dan ook helemaal niet vreemd dat veel fabrikanten verder kijkt dan alleen de geluidskwaliteit: mensen willen namelijk ook een stukje stijl uitstralen. En stijl? Dat heeft de UrbanEars Plattan ADV zeker. Een lekker stoere uitstraling, die vooral ontstaat door de zichtbare structuur in de stoffen bescherming van de hoofdband. Maar dat is natuurlijk niet alles, want het feit dat de gehele koptelefoon in eenzelfde kleur is uitgevoerd zorgt ook voor een unieke uitstraling. Erg cool en strak! De stoffen hoofdband is overigens te verwijderen en te wassen. Zo ziet de koptelefoon er na een maandje of wat niet direct smudgy uit. Ook cool: je kunt de banden dus ook verwisselen om zo je eigen kleurencombinaties te maken. Er is ook een strak ontwerp tot stand gekomen door de knopjes weg te laten, en in plaats daarvan te werken met aanraakgevoelige oppervlakken. Met tikjes en swipes bedien je de koptelefoon en de smartphone. Of je dat prettig vind is heel smaakgevoelig. Ikzelf houd meer van knopjes, mijn zoon heeft geen enkel probleem met deze knoploze manier van bedienen. Uiteraard mag een microfoon niet ontbreken in deze headset. Je kunt hem dus ook gebruiken om telefoontjes mee te plegen. Leuk is de Zoundplug-functie, waarbij de koptelefoon een nieuwe muziekpoort aanmaakt. Via een standaard 3,5mm plug kun je een tweede koptelefoon inpluggen, zodat je allebei van dezelfde muziek kunt genieten. Een cool uiterlijk zal niet genoeg zijn om overeind te blijven in deze markt, en dat weet ook UrbanEars. De bluetooth verbinding is stabiel en solide. De Plattan ADV onthoud de acht meest recente apparaten waarmee hij is verbonden, zodat je er meteen weer een verbinding mee kunt maken. De accu goed, met een degelijke veertien uur speeltijd. De koptelefoon zit stevig op je oor. De kussentjes zijn wat aan de harde kant, maar zacht genoeg voor een wat langere luistertijd. De UrbanEars Plattan ADV is ook ideaal om mee te nemen in bus of trein: de oorschelpen sluiten goed af, zodat je niemand snel tot last bent. Bovendien kun je de koptelefoon makkelijk opvouwen, zodat hij weinig plek inneemt in je tas. Niet onbelangrijk is de geluidskwaliteit van een koptelefoon. Nu moet ik toegeven dat echt slechte koptelefoons bijna niet meer voorkomen. Tenminste: ik ben ze niet vaak tegengekomen. Zeker niet in deze prijsklasse. Het geluid is eerder een kwestie van smaak. De UrbanEars Plattan ADV levert een vol geluid, dat geen segment echt onberoerd laat. De bass is wat prominent aanwezig, maar net niet hinderlijk. Daarvoor is het middengebied te goed vertegenwoordigd. Een stoere, trendy bluetooth koptelefoon, die dankzij de Zoundplug en compacte afmetingen een goede indruk achterlaat. UrbanEars Plattan ADV, UrbanEars Prijs: 99 euro

Op zoek naar coole gadgets?