Recensie: UNO dobbelspel, Mattel

uno dobbelspel

Dat het kaartspel UNO bijzonder verslavend is weet iedereen die het tot nu toe heeft gespeeld. Niet iedereen vind het echter fijn of handig om met een hand vol kaarten te zitten. Kinderen bijvoorbeeld zijn er niet altijd weg van (vooral omdat hun handen te klein zijn voor een groter aantal kaarten). Mattel heeft echter een alternatief voorhanden: het dobbelspel!

In het spel, dat verpakt zit in een soort frisdrankblik, zitten 11 dobbelstenen. Iedere speler krijgt er vijf, de elfde is het startpunt. Vanuit dat startpunt ga je een sliert maken, waarbij je óf een dobbelsteen met dezelfde kleur, óf een dobbelsteen met hetzelfde figuur of cijfer moet aanleggen. Als speciale waardes heb je één pakken, twee pakken of kleur veranderen. Moet je een dobbelsteen pakken (de laatste van de sliert), dan moet je ook meteen een beurt overslaan – en die regel is niet altijd even leuk.

Als je niet kunt, moet je de laatste steen pakken van de sliert (dus: de steen die er het langste ligt) en al je stenen even goed door elkaar schudden. Zo heb je weer allemaal verse stenen! Het leuke is dat je daardoor enorm bent overgeleverd aan het toeval. Het nadeel is dat als je wílt plannen, je bijna zeker weet dat je dat niet verder dan drie zetten kunt doen. Je hebt wel het voordeel dat alle stenen open moeten liggen: je weet dus precies wat je tegenstander heeft.

Door de spelregels van Uno duren de spelletjes soms behoorlijk lang (wij hebben eens twintig minuten met één potje gedaan), maar soms ook niet meer dan drie minuten. Je bent echt overgeleverd aan het toeval en het geluk! Dat maakt deze variant van Uno soms wat frustrerend. Het is echter wel een ontzettend leuk en vooral gemakkelijk spel, dat je snel even tussendoor uit de kast kunt pakken. Doordat het in een blik zit heb je meteen een schudbeker bij de hand. Het deksel is prima bruikbaar voor kinderen. Wil je om geld spelen? Dat kan! Er is een heel puntensysteem. En: bovenin het blik zit een gleuf, waar je de muntjes lekker in kunt laten klateren!

Uno dobbelspel, Mattel
Prijs: 12,99 euro. Leeftijd: vanaf 5 jaar.
Aantal spelers: 2. Speltijd: ongeveer 10 minuten