Recensie: Ulysses Moore 9: Het labyrinth van de schaduw

Anita, Jason en Rick besluiten de drempel van de Tijdsdeur van het Dorp dat Sterft te overschrijden en komen in een ondergrondse, duistere en onherbergzame wereld terecht. Zo begint een afmattende afdaling naar het binnenste van de Aarde, tot in het centrum van alle denkbeeldige plaatsen: het Labyrint. Hierin ligt de sleutel van het mysterie van de deurbouwers verborgen. Maar er is meer: in de kronkelingen wacht hen een verschrikkelijk gevaar. Ondertussen proberen Tommi en Julia de bedreiging van de Incendiari af te wenden, die inmiddels aangekomen zijn bij de deuren van Kilmore Cove …

Dit is inmiddels het negende deel van de Ulysses Moore reeks. Als je er nieuw in valt, is het even zoeken en wennen: de nieuwe figuren worden netjes voorgesteld, de oudgedienden uit de serie behoeven natuurlijk geen voorstelling meer. Langzaamaan worden er wel verwijzingen gegeven naar eerdere ervaringen en gebeurtenissen, maar het duurt wel even voor je iedereen goed en wel kent. Daarbij is het taalgebruik wat archaïsch. Hierdoor leest het boek niet zo lekker weg. Aan de ene kant is dat niet zo’n groot probleem, omdat het verhaal genoeg boeit om toch verder te lezen, maar ik kan me voorstellen dat deze schrijfstijl, die soms wat letterlijk is vertaald uit het Italiaans, niet iedereen zal charmeren. Bij mij kostte het ook enkele tientallen pagina’s voor ik goed en wel in het verhaal zal. Bijna wilde ik zelfs de handdoek in de ring gooien. Ik ben blij dat ik dat niet heb gedaan: het is een razendspannend boek, dat goed leesbaar blijkt te zijn zonder de eerdere titels te hebben gelezen.

Het boek zelf is leuk vormgegeven: onder het schutblad vind je een leuker vormgegeven kaft aan, dat oogt als een oud dossier, gebonden in een lederen en vervallen kaft, met goud gedecoreerd. De binnenkant van het boek heeft aan de boven-en onderzijde van iedere pagina een sierlijke en sfeervolle decoratie. Na iedere introductie van een nieuw personage vind je een mooie prent terug, waarop het portret van deze persoon is afgebeeld, vergezeld met wat echtergrondinformatie, die niet terugkomt in het verhaal. Zo leer je de verschillende personen, die op één of andere manier met elkaar verweven zijn in dit mysterieuze en spannende verhaal, al snel beter kennen.

Boek 9: Het labyrinth van de schaduw, Ulysses Moore
Baeckens books, april 2011, 322 pagina’s, hardcover.
Prijs: 15,95 euro. Leeftijd: vanaf 12 jaar. ISBN: 9789078345435