Recensie: Twee maten rust, antiagressie en relaxatie met muziek en beweging Kris Flameng

Voor kinderen is het soms ontzettend moeilijk om hun gevoelens kwijt te kunnen. Zeker als ze veel energie hebben is zelfbeheersing niet altijd even vanzelfsprekend. Sommigen kinderen worden dan heel druk, of juist een tikje agressief. In onze samenleving, waar agressie bijna niet meer weg te denken is, is die laatste stap steeds vaker gezien. Wat kun je daar aan doen als opvoeder? Er zijn talloze manieren om kinderen daarbij te helpen. Vroeger kreeg je je schoenen in de handen geduwd “loop het er maar even af”, maar er zijn ook andere (minder sportieve) manieren.

Beweging zorgt namelijk voor een andere stimulans: waar gevoelens in de ene hersenhelft actief zijn, zorgt beweging voor een stimulans van de andere hersenhelft. Daardoor heeft de overvolle kant even kans om bij te komen en uit te rusten, waardoor de agressie zal afzakken. Eenzelfde techniek is door gebruik te maken van muziek: zang, instrumenten bespelen of – wat lichamelijker – dans kan ook veel goeds doen.

In Twee maten rust gaat Kris Flameng veel dieper in op de achtergrond van deze technieken, maar belangrijker nog, laat hij zien hoe je deze zaken in de praktijk ten uitvoer kunt brengen. Verschillende dansmethodes, zang, muziek en relaxatietechnieken (ademhaling, massage, zang via maantra’s, neuriën) komen allemaal aan bod, en worden besproken voor een aantal verschillende situaties. Want je zult niet altijd thuis zijn in een makkelijke omgeving waar je alles bij de hand hebt, ook in een klassensituatie kom je drukte en agressie tegen, of buiten, op straat!

Twee maten rust laat je als opvoeder (ouder, leerkracht, begeleider) zien hoe je met spanning en stress kunt omgaan. De vele praktische tips zijn zeker de moeite waard om uit te proberen. Daarbij staat het boek ook nog eens vol met bruikbare en passende liefjes, waarbij ze netjes zijn uitgeschreven als bladmuziek, mét akkoorden erboven. Zo kan iedereen er snel mee aan de slag. Kun je geen noten lezen? Geen nood: op de bijgeleverde cd staan alle liedjes!

Twee maten rust, Kris Flameng
Abimo uitgeverij, 2008, 162 pagina’s, hardcover.
Prijs: 29,95 euro. Leeftijd: vanaf 3 jaar. ISBN: 9789059323629