Recensie: Twee aan twee, David Melling

twee aan twee

De charmante prentenboeken van David Melling is alsmaar aan het groeien. Uit de oude doos is er het boekje Twee aan twee. Eerder recenseerden we bijvoorbeeld Ik wil een knuffel, Maak je niet dik en De 3 gigantisch gemene griezels. In dit boek ga je samen met een schoolklas een wandeling maken door het bos. Ze moeten twee aan twee lopen, maar de klas heeft een oneven aantal kinderen… daarom loopt de kleine vleermuis Pim er maar een beetje achteraan. Tijdens hun wandeling horen en zien alle kinderen de meest merkwaardige dingen – wat zou dat kunnen zijn?

De juf weet daarbij de meest bizarre monsters te bedenken: draken, wolven, en andere monsters.. niet bepaald didactisch verantwoord natuurlijk van de juf, maar wel leuk om te zien. Ook niet lief is de reactie naar het echte onderwerp: telkens blijkt Pim namelijk een beetje aan het klooien te zijn. De reactie ‘Het is kleine vleermuis Pim, en hij telt niet mee’ zal hem niet in de koude kleren gaan zitten! Erg vervelend van de juf, die geen enkele moeite lijkt te doen om de kinderen van hun angst af te helpen ( in tegendeel) of Pim bij de groep te betrekken. Als Pim tenslotte een echt monster weet te verjagen, is hij de held van de dag, en hoort hij helemaal bij de groep. Een gelukkig einde!

Het boek zelf is geheel volgens de stijl van Melling getekend: mooie, grote tekeningen vol kleine en grappige details, met de tekst die los en speels over de pagina’s verdeeld zijn. Woord- en beeldgrapjes te over in dit boek, waarbij heldendom goed gewaardeerd wordt. Een leuk boek, ondanks de slechte didactische vaardigheden van de juf, die toch echt beter op haar kinderen moet passen!

Twee aan twee, David Melling
Zirkoon, 2005, 24 pagina’s, hardcover.
Prijs: 12,95 euro. Leeftijd: vanaf 4 jaar. ISBN: 9789052474151