Recensie: Turbo, 20th century fox

Turbo-Blu-rayAls je aan slakken denkt, denk je niet meteen aan snelheidsduivels. Maar daar heb je het misschien wel eens helemaal mis! Er zijn zelfs hele groepen mensen die racen met slakken. En er flink geld op inzetten! In de film Turbo kruip jij ook in dit wereldje van slakkenracen. Turbo is ook één van die raceslakken. Hij droomt al van jongs af over racen, en verkijkt zijn verstand op de grote racefragmenten op de televisie waar hij en zijn slakkenfamilie wonen en leven van rotte tomaten. Op een dag zet hij zijn leven op het spel om een rotte tomaat te redden. Zijn familie is het zat, en stuurt hem weg. Zo kunnen ze toch niet leven, met al die spanning? Turbo kruipt langzaam weg, en komt bij toeval op een opgevoerde auto terecht. Als hij in de nitro-boost komt van die auto gebeurt er iets bizars: Turbo krijgt superkrachten, waardoor hij razendsnel wordt! Dat is wel heel uniek voor een slak, en hij gooit hoge ogen bij een clubje slakkenracers. Hoewel… hij heeft nog veel te leren, want hoe snel onze held ook is, hij heeft nog altijd niet het lef van zijn teamgenoten. Deze raceslakken hebben overigens een baasje, Tito. Een gezette Mexicaanse jongeman, die samen met zijn broer een tacokar probeert te runnen. Met weinig succes. Zijn broer wil het alsmaar hogerop, maar Tito verliest zichzelf telkens in de slakkenraces. Tot hij Turbo in zijn team krijgt, en hij een heel bijzonder idee krijgt: meedoen met de Indy 500! En daarmee gaan ze heel wat tongen losmaken: van de organisatie (mag een slak wel meedoen?) van de toeschouwers, maar vooral van de gedoodverfde winnaar, die deze nieuwe concurrent maar moeilijk kan verdragen. Turbo is een geweldig spannende en vooral grappige film. Hij is schitterend gemaakt, en een pratende en supersnelle slak is natuurlijk heel bijzonder. Een groot deel van de race speelt zich af op de racebaan. Dat deel had iets korter gemogen, of wat meer onderbroken, maar heeft zeker spannende en ontroerende momenten. De film sleept je mee door een tornado van emoties, maar biedt zeker een happy end. Een absolute must-see! Turbo, 20th century fox
Tijdsduur: 96 minuten, Racefilm. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 17 euro), Blu-ray (ca. 28 euro)