Recensie: Trucky 3, Smart Games

Drie vrolijke vrachtwagens zijn op weg om hun lading veilig af te geven op de plaats van hun bestemming. Kun jij ze verder helpen? Smart Games hoopt van wel! In een boekje staan 48 missies omschreven, waarin duidelijk vermeld staat welke vrachten er vervoerd moeten worden. Deze moeten echter zo worden ingepakt, dat ze niet boven het laadruim van de vrachtwagen uitsteken. Dat blijkt lastiger te zijn dan het lijkt, aangezien zowel de lading als de laadruimte niet bepaald rechthoekig gevormd zijn… daarbij moet je niet alleen letten op de vorm van de lading, maar moet je ook rekening houden met een eventuele restruimte. Dat blijkt voor jongere spelers nog niet zo eenvoudig te zijn dan je in eerste instantie zou denken, maar als je eenvoudig begint bij de eerste levels van het boekje heb je een mooie introductie. Hier wordt bovendien slechts met een autootje gewerkt: naarmate het niveau stijgt, stijgt ook het aantal pakketten en auto’s, zodat je niet alleen per auto moet denken, maar ook moet kijken over de auto’s heen. Dat blijkt een stuk lastiger, ook voor oudere spelers (en volwassenen). Maar des te groter het genoegen wanneer het je lukt om de puzzel op te lossen!

De drie vrachtwagentjes zijn degelijk vervaardigd uit hout, met een doorzichtig kunststof bak. De verschillende ladingen zijn stevig gevormd uit kunststof, in vrolijke kleuren. Leuk detail: de auto’s kunnen best goed rijden, een vooruitgang op bijvoorbeeld een titel als Smart Car, waar de wielen wat stroef draaiden. Niet direct nodig voor een puzzel uiteraard, maar wel zo leuk! Jammer in dit geval is het ontbreken van een directe opbergmogelijkheid, iets waar de spellen van Smart Games tot nu toe wel in uitblonken in mijn ogen. Desondanks een leuk puzzelspel voor de allerjongste spelers, en zeker genoeg om ze urenlang mee zoet te houden!

Trucky 3, Smart Games
Prijs: 19,99 euro. mei 2011. Leeftijd: vanaf 3 jaar.
Aantal spelers: vanaf 1.