Recensie: Troostkind, Loes den Hollander

Loes den Hollander heeft met het boek Troostkind weer een prachtig spannend, intrigerend, schokkend en zelfs een lekker lezend boek geschreven. Je volgt in het boek de handelingen van moeder Astrid. In haar omgeving is namelijk een spoor van geweld en bedreiging te vinden. Bij toeval stuit ze op voorwerpen in de slaapkamer van haar zoon, die achteraf betrekking zouden kunnen hebben op die vervelende voorvallen. Het zou toch niet… ? Ze doet wat voor een moeder een onmogelijke taak zou zijn: ze gaat op onderzoek naar haar eigen zoon. Heeft hij er iets mee te maken? En wat als dat zo is?

Maar er speelt nog veel meer in dit boek. Het gezin heeft namelijk te maken gehad met de dood van het jongste kind, wat nog steeds zijn uitwerking heeft op ieder lid van de familie. Van tijd tot tijd komt al die spanning tot uitbarsting, en wordt het rustige leventje helemaal overhoop gehaald. Maar is alles wel echt zoals het is, worden er geen diepe geheimen achtergehouden? En wat is er precies gebeurd in de geschiedenis van alle gezinsleden? Troostkind is een spannend boek, dat schommelt tussen een detective en een thriller. De schrijfstijl is vlot en het boek is dan ook makkelijk leesbaar. Het verhaal wordt vanuit Astrid vertelt, en heeft een enorme vaart. Er is weinig aandacht voor uitgebreide omschrijvingen, maar blijft netjes op de verhaallijn. Een lijn die overigens nog al wat vreemde kronkels maakt en je blijft verrassen. Troostkind is dan ook met recht een pageturner te noemen!

Troostkind, Loes den Hollander
Karakter uitgevers, mei 2012, 352 pagina’s, paperback.
Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789045201061