Recensie: Triominos Tribalance, Goliath

Er is een nieuwe variant van Triominos op de markt. Een nieuw spel, met een nieuwe insteel. Het driehoekige bord van tribalance (of tri-balance) leunt op een halfronde bal. Eén halfronde bal. En staat daardoor ontzettend wankel. Gelukkig wordt het spelbord een beetje in bedwang gehouden door een soort platform, met daarop drie opstaande stokjes, anders was het hek helemaal van de dam.

Triominos Tribalance is gemaakt voor drie spelers. Iedere speler heeft een eigen kleur blokjes: oranje, groen of blauw. Op die blokjes staan nummers, van 1 tot 5. Als je met z’n drieën speelt krijgt iedere speler 9 blokjes. Speel je Tribalance met twee spelers, dan krijg je 13 blokjes per speler. Wat moet je doen? Heel eenvoudig: een blokje op het bord leggen! Als je aan de beurt bent leg je het blokje met de hoogste puntenwaarde op het bord. Die puntenwaarde wordt niet alleen bepaald door het cijfer op het blokje, want ook op het bord zelf staan cijferwaarde bereken je door het cijfer op het blokje te vermenigvuldigen met het cijfer op het spelbord. Zet je blokje 2 in een vakje met cijfer 5, dan heb je dus 10 punten verdient!

Je punten tellen als het bord blijft balanceren. Dus zelfs als het bord gaat wankelen en de tafel even raakt: zodra het bord loskomt van de tafel is de zet geldig. Blijft het bord met een punt op tafel steunen, dan moet je het blokje terugnemen en is de volgende speler! Het spel is afgelopen als een speler geen blokjes meer heeft. De betreffende ronde wordt nog afgemaakt, waarna de punten geteld kunnen worden. Heb je blokjes over? Die trek je van het totaal af. Tip: zet de voet ondersteboven, met de pootjes naar onder. Als je het spelbord er nu oplegt, wiebelt het niet meer zo!

Triominos Tribalance is een heel nieuw en leuk concept. Het balanceren van de blokjes en het verrekenen van de punten is een geweldige oefening voor jonge kinderen: vanaf groep 4 op de basisschool gaan ze aan de slag met deze vermeningvuldigingen. Maar ook als je kinderen wat ouder zijn is het een leuk en vlot spel natuurlijk. Zelfs voor volwassenen is het nog een vrolijk spel, dat door het balanceren knap lastig kan blijken. Terecht genomineerd voor Speelgoed van het jaar 2013!

Het spel zelf is heel netjes afgewerkt. Solide, massief en stevig. Hoe wankel het spelbord ook is )want dat hoort zo). Positief van het spel is ook dat de regels erg eenvoudig zijn. De spelregels worden in een net boekje aangeleverd, en staan er in meerdere talen in opgeschreven. Positief: alle regels, inclusief tips en uitzonderingen, passen op een enkele pagina!

Triominos tri-balance, Goliath Games
Prijs: 29,99 euro. Leeftijd: vanaf 6 jaar.
Aantal spelers: 2-3. Speltijd: ongeveer 30 minuten