Recensie: Traxx, White Goblin Games

WGG_Traexx_Pac_RGB

Träxx is, zo staat er voor op de doos vermeld, bedacht door dezelfde mensen als het geniale dobbelspel Qwixx (lees onze recensie over Qwixx). En net als Qwixx is ook Traxx genomineerd voor Speelgoed van het Jaar, maar dan voor 2015. En dat merk je ook wel tijdens het spelen. Het heeft namelijk een paar gelijke kenmerken: de grootste kenmerken zijn wel de kinderlijk eenvoudige spelregels, en de scoreborden die je met een whiteboardstift beschrijft (en weer kunt uitvegen). Dankzij die eenvoudige regels kan iedereen er eigenlijk meteen mee aan de slag, en is het een kwestie van geluk en inzicht om te kijken of je wint of niet. Ik zal kort omschrijven hoe het spel gaat.

Het spel Träxx bestaat uit vier ‘speelborden’ die tevens dienst doen als scoreborden, vijftien kaarten met vier of vijf gekleurde vlakken erop en vier whiteboardstiften. Op ieder speelbord staat een flink raster aan gekleurde vlakjes. De meesten zijn gewoon ingekleurd, anderen hebben een getal en eentje heeft een stip. Die stip is je beginpunt. Vanuit die punt ga je een sliert maken, die zo veel mogelijk vakjes moet bereiken zonder zichzelf te kruisen. Alle vakken en cijfers zijn gelijk, alleen het beginpunt is anders. Het doel van het spel is om zo veel mogelijk punten te behalen. Dat doe je via de cijfers op de kaart. Bereik je die als eerste, dan krijg je het volle pond. Bereik je een cijfer als tweede, dan krijg je nog maar de helft (en de rest? die heeft pech!) het is dus echt een race tegen de klok. Die punten noteer je aan de zijkant van het spelbord. Alle gekleurde vakjes waar je geen lijn doorheen hebt getrokken aan het einde van het spel leveren een minpunt op. Simpel, toch?

De 15 kaarten van Träxx bepalen hoeveel en welke vakjes je mag verzetten. Daar staan namelijk vier tot vijf gekleurde vakjes op. Met die gekleurde vlakjes mag je één kant van je lijn verlengen om zo bij de cijfers op het spelbord te komen. Je mag zelf bepalen hoe veel vakjes die op een kaart staan je wil gebruiken. En dat betekent dus dat je zelf moet bepalen waar je voor gaat: je hebt genoeg gekleurde vakjes op de 15 kaarten staan om alle vakjes van je speelbord te bedekken, maar ja: je moet óók als eerste de cijfers halen! En je mag niet je eigen lijn doorkruisen… dat is dus écht een kwestie van plannen en doorzien, en af en toe een gokje wagen…

Träxx is echt een briljant spel. Het is netjes vormgegeven, met een stevig speelbord en netjes doch eenvoudig vormgegeven kaarten. De meegeleverde stiften doen prima dienst om de lijn te tekenen en de score bij te houden. Handig ook dat je dit zelf kunt doen. De handleiding is duidelijk en bondig, met handige praktijkvoorbeelden die de regels extra verduidelijken. Je bent er ongeveer 15 minuten mee zoet, het spel is heel netjes afgebakend: je hebt immers maar 15 kaarten en dus 15 beurten. Simpele regels, maar een geweldig leuk spel!

Traxx, White Goblin Games
Prijs: 16,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar.
Aantal spelers: 1-4. Speltijd: ongeveer 15 minuten