Recensie: Transporter, the series

Waarschijnlijk heb je een van de drie films wel gezien: de films van The Transporter. In de drie films neemt Jason Statham de rol aan van Frank Martin, een koerier die zich inzet voor heel bijzondere transportklusjes. Zijn loopbaan als SAS-agent komt hem daarbij goed van pas, want hij wordt vaak ingehuurd door louche zakenmannen waarbij de klus meer dan eens zorgt voor de nodige problemen.

Wat weinig mensen weten is dat The Transporter ook omgevormd is tot een televisieserie. De serie verschilt op een paar punten van de films. Ten eerste wordt de rol van Frank Martin niet meer vervult door Jason Statham, maar door actiester Chris Vance. Deze beste man weet ook als geen ander hoe hij een goede gevecht scène moet neerzetten, maar mist jammer genoeg het droog en zakelijke Engelse karakter van Jason. Gelukkig hoeft hij de serie niet alleen te dragen, want een aantal bijrollen uit de films krijgen een grotere rol aangemeten in de serie. Zo krijg je in de eerste afleveringen al meer te maken met monteur Dieter dan in de drie films bij elkaar. En dat is een goed teken, want Dieter blijkt best een grappige kerel te zijn.

Maar er is natuurlijk meer aan deze televisieserie. Want Frank Martin staat niet alleen bekend als vechtersbaas, maar ook nog als een zeer bekwaam coureur. Verwacht in iedere aflevering van de serie dan ook de nodige gevecht scènes, wilde achtervolgingen en verrassende pakketjes die van A naar B gebracht moeten worden. Daarnaast is er ook veel meer aandacht voor de vrouwen in het leven van Frank. Een aantal pakketjes kan namelijk lopen, en verleidelijk knipogen. Ook dat punt wordt meer verdiept in de serie dan in de drie films.

We kunnen dus gerust stellen dat de televisieserie van de transporter een succes is. De verschillende pakketjes zorgen voor genoeg verrassingen in de afleveringen, en zorgen ervoor dat het verhaal iedere keer een andere wending krijgt. De grove en harde actie uit de films komt wel terug in de serie, maar wordt wat lichter gemaakt door een aantal komische scènes, waardoor hij voor een breder publiek geschikt is gemaakt. Gelukkig houdt hij op ieder vlak genoeg vaart, en kun je alle afleveringen kijken zonder het gevoel te hebben dat je in een sleur geraakt. Een aanrader voor racefans en liefhebbers van actiefilms.

The Transporter, The Series, Dutch Filmworks

Tijdsduur: 673 minuten, actie.
Verkrijgbaar op: DVD (ca. 25 euro), Blu-ray (ca. 35 euro)