Recensie: Transformers – Age of Extinction

transformers 4: age of distinctionInmiddels is Transformers: Age of Extinction de vierde film over de Transformers. Daarmee zijn heel wat jongensdromen letterlijk tot leven gekomen. Michael Bay, de regisseur die alle films tot een goed einde heeft gebracht, weet actie en humor als geen ander te combineren. Daarbij zijn robots natuurlijk geweldige onderwerpen voor de nieuwste CGI-technieken. Het bijzondere van deze reeks is dat de films ook echt op elkaar aansluiten. In dit vierde deel blijkt dat de wereld eigenlijk wel genoeg heeft van die hele robot-hype, en dat ze argwanend staan tegenover alle robots, zowel de Decepticons als de Autobots. De CIA heeft zijn handen vol aan het opsporen en vernietigen van robots. Maar dan doen we een vreemde ontdekking, want de robots worden niet zo maar vernietigd, ze worden onderzocht door een high-tech researchbureau, onder leiding van Joshua Joyce! Dat ontdekken we als een mislukte uitvinder en zijn dochter in dit complot terechtkomen. Vader Cade Yeager (een rol van Mark Wahlberg) zit zo’n beetje aan de grond en verdient zijn brood met het repareren en opknappen van oude spullen, die hij dan weer duurder verkoopt. Zo koopt hij in een oude bioscoop wat spullen op, waaronder een oude, versleten vrachtwagen. Al snel ontdekt hij dat het een Autobot is: Optimus Prime! Die was op sterven na door tijdens een laatste grote gevecht in deel 3, en nog niet in handen gevallen van het team aan bountyjagers dat gevoed wordt door de CIA. De compagnon van Cade verlinkt Optimus echter aan de CIA, in de hoop op een mooie geldpremie. Dat komt er echter niet van, en vanaf dat moment zijn Cade, zijn dochter Tessa en diens vriendje Shane op de vlucht. Gelukkig weet Optimus nog een paar Autobots op te trommelen (waaronder een paar nieuwelingen) om zo de strijd aan te gaan tegen een nieuw kwaad: de hebberige mens, die inmiddels gebruikmaken van de Transformers-techniek, en onbedoeld een nieuw monster hebben geschapen: Galvatron. Dit vierde deel van Transformers is een spannend en geweldig indrukwekkend uitgevoerd deel. Verwacht veel explosies, achtervolgingen (vriendje Shane is coureur van beroep) en een paar nieuwe Transformers in beeld, die het gewicht van de strijd moeten beslechten. Met als grootste nieuwkomers de Dinobots, voor sommigen onder ons welbekend als een soort neutrale groep transformers. Het verhaal dendert voort, met heel veel lange actiemomenten. Die duren soms net iets te lang, maar maken zeker indruk. Het verhaal heeft hier echter een beetje onder te lijden, en dat is jammer. Voor een echte spektakelfilm blijft het echter genieten, en als je Optimus met twee zwaarden wil zien zwaaien, rijdend op een grote T-Rex, dan zit je bij Transformers 4: Age of Extinction helemaal goed. Transformers 4: Age of extinction, Universal pictures
Tijdsduur: 160 minuten, Avonturenfilm. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 17 euro), Blu-ray (ca. 20 euro)