Weet jij wat Dorks zijn? Lees het totaal nutteloos onderzoek naar Dorks

totaal-nutteloos-wetenschappelijk-onderzoek-naar-dorks Dorks zijn in het Nederlands nog best wel onbekend. In het Engels wordt het veel vaker gebruikt. En dan specifiek voor verschrikkelijk irritante mensen die het leuk vinden andere mensen expres te treiteren. In het totaal nutteloos wetenschappelijk onderzoek naar dorks gaat een scholier, onder de naam J.J. Mulder, op onderzoek naar dit bijzondere fenomeen.

Grondig onderzoek

Het leuke van het boek Totaal nutteloos wetenschappelijk onderzoek naar dorks is dat het boek ook echt als een wetenschappelijk onderzoek is vormgegeven, inclusief de tabbladen die de 14 hoofdstukken uit elkaar houden. Eerlijk is eerlijk: J.J. Mulder weet donders goed hoe een wetenschappelijk onderzoek in elkaar moet steken, waarbij vooral de onderverdeling van de hoofdstukken in sub hoofdstukken en katernen duidelijk naar voren komen. Ook aan de hoofdstukken zie je meteen dat dit onderzoek goed in elkaar steekt. Zo begin je bij het allereerste begin: de opkomst van de dork. Na het tweede hoofdstuk, dorks door de eeuwen heen, kom je bij het derde hoofdstuk waarin wetenschappelijke definities worden gevormd om de dork beter te omschrijven. Nadat je ongeveer weet wat er mee bedoeld wordt gaat jongeheer Mulder op veldonderzoek om in een paar hoofdstukken te onderzoeken of een klein kind of een stokoud iemand een dork kan zijn, hoe ze zich gedragen in verschillende omstandigheden en zelfs of dieren dorks kunnen zijn.

Wetenschappelijk geïllustreerd

Een wetenschappelijk onderzoek zou geen wetenschappelijk onderzoek zijn zonder verschillende grafieken en statistieken. Ook die ontbreken dan ook niet in het totaal nutteloos wetenschappelijk onderzoek naar dorks, hoewel ze vaak net zo humoristisch zijn omschreven en gevuld dan de teksten van het onderzoek zelf. Nu denk je trouwens misschien dat een wetenschappelijk onderzoek gewoon saai en suf is, maar niets is minder waar. Dit onderzoek is juist grappig geschreven, vol persoonlijke overpeinzingen en bizarre ervaringen. Natuurlijk zul je redelijk wat moeilijke woorden tegenkomen, het blijft natuurlijk een wetenschappelijke benadering van een bijzonder soort mens. Dat dat je echter niet tegenhouden: dit boek is echt hilarisch!

Totaal nutteloos wetenschappelijk onderzoek naar dorks, Alison Hughes
Illustrator: Jenn Playford Holkema en Warendorf, 143 pagina’s, paperback. Prijs: 12,50 euro. Leeftijd: vanaf 9 jaar. ISBN: 9789000349937