Recensie: Tosti's en andere gegrilde broodjes, Laura Washburn

bowls-and-dishes-tosti-s-en-andere-gegrilde-broodjes[1]Een boek dat helemaal over tosti’s gaat: ik ken heel wat mensen die het niet kunnen laten liggen. Maar hoe groot het woord Tosti’s ook op de voorkant van het boek prijkt, is er nog altijd meer onder de zon: er staan ook andere gegrilde broodjes in. En die zijn ook interessant genoeg, zo blijkt! Want Laura Washburn lijkt er een kunst van gemaakt te hebben om te experimenteren met brood en verrassende combinaties. Dat is haar ook zeker gelukt. Het boek is ingedeeld in vijf segmenten. Na een korte inleiding begin je met eenvoudige recepten, die grotendeels onder de noemer tosti zouden vallen. Verrassend genoeg zijn sommige eenvoudige recepten toch nog redelijk bewerkelijk: bijvoorbeeld als je zelf een chutney moet maken van rode ui, voor dat je de tosti kunt gaan maken. In dit eerste hoofdstukje vind je vooral degelijke, ietwat zware kost. Aangenaam verrast waren wij over het recept met brie en appel-cranberrysaus en het recept Monte Christo uit het hoofdstuk werelds. Dat laatstgenoemde recept bleek een combinatie te zijn van een oer Hollands wentelteefje en een croque monsieur. Maar ook in de hoofdstukken bijzonder en culinair kun je je lekker laten verrassen door culinaire combinaties en kazige experimenten. Want uiteraard worden in deze recepten flink wat verschillende soorten kaas gebruikt. Kaassoorten waar je met veel geluk bij de gespecialiseerde kaasafdeling van de supermarkt nog kunt slagen, maar waarvoor je ook rekening moet houden dat je een kaasboer zult moeten bezoeken. Tosti’s en andere gegrilde broodjes zal je het water in de mond doorlopen. Het laat zien dat je met verschillende ingrediënten (en wellicht restjes van een avondmaaltijd) een verrassende snack op tafel kunt zetten! Tosti’s en andere gegrilde broodjes, Laura Washburn Becht uitgevers, 64 pagina’s, hardcover. Prijs: 9,95 euro. ISBN: 9789023014508