Recensie: Toscaanse Bruiloft, A-Film

Trouwen is en blijft een heel bijzondere gebeurtenis, die je in principe maar voor één keer beleeft, soms twee of meer, maar dat maakt de dag zelf niet minder bijzonder natuurlijk. In deze geweldige film Toscaanse Bruiloft gaan we helemaal naar Italië om daar mee te lopen met Sanne, haar vader en haar stiefmoeder. Ze runnen daar een soort weddingplanner-bedrijfje, maar dan wel op een speciale manier: alles gebeurt daar, op hun landgoed. En terecht, want de locatie ziet er adembenemend en meer dan romantisch uit.  En hier mogen we dan ook een bruiloft van heel dichtbij meemaken, wanneer Bob en Lisa er wille gaan trouwen. Dat doen ze natuurlijk niet alleen, want ze nemen heel wat beste vrieden en familie mee op sleeptouw. Jeroen is naast Sanne de tweede hoofdpersoon. Hij is echtscheidingsadvocaat, en geloof absoluut niet in het huwelijk. Hij vormt een mooi tegengewicht voor Sanne: waar de vrijgezelle Sanne zich bezighoudt met het perfectioneren van ieder huwelijk en het tot stand brengen van de huwelijksovereenkomsten, regelt Jeroen een mooie afvloeïng. Ze raken regelmatig met elkaar in discussie, wat soms zorgt voor mooie momenten, maar nog vaker voor irritante. Jeroen is namelijk niet een van de meest subtiele personen op aarde. De rest van de film is een aaneenschakeling van achtergrondverhalen, persoonlijke ontwikkeling, uitdieping van personages en natuurlijk de vrijgezellenfeesten, die door de mannen en de vrouwen totaal anders worden opgevat. Toscaanse Bruiloft is natuurlijk een romantische komedie, en het vervolg op Verliefd op Ibiza, waar Bob en Lisa elkaar leren kennen. In deze film spelen er echter nog heel veel bijverhalen en avonturen meer: sommigen voorspelbaar en een tikje plat, anderen best origineel en zeker vermakelijk. Over het algemeen hebben die tweede momenten de meerderheid. Toscaanse bruiloft is echter nog meer dan een romantische komedie, want het lijkt ook wel een promotiefilmpje voor Italië, met Toscane in het bijzonder. Het schitterende landhuis wordt afgewisseld met sfeerbeelden van Italie, vergezeld door romantische klanken van klassieke muziek. En natuurlijk een gezonde dosis humor en spot, dat hoort er helemaal bij in een Nederlandse productie. Het is een geweldig leuke film, waarbij de sfeer en de schitterende authentieke locatie wonderen verrichten op het uiteindelijke resultaat. De muziek is verbluffend, het Italiaans van de spelers klinkt overtuigend (geen idee of het ook allemaal klopt of niet) en de hele sfeer ademt romantiek. Een echte aanrader! Toscaanse Bruiloft, A-Film
Tijdsduur: 104 minuten, Romantische komedie. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 15 euro), Blu-ray (ca. 13 euro)