Film recensie: Toni Erdmann, SeptemberFilm

toni erdmannSommige films zijn lastig te plaatsen. Zijn ze geniaal, bizar, vreemd, raar, afstotelijk, of vallen ze binnen een categorie waar nog geen woord voor bedacht is? Toni Erdmann is zo’n film. In deze film draait om Winfried Conradi en zijn dochter, Ines. Winfried en zijn dochter konden niet verder van elkaar verwijderd zijn. Hij is een nonchalante grappenmaker, die zich drukker maakt om zijn fop-kunstgebitten dan om zijn dagelijkse leven. Zijn dochter, Ines, werkt in Boekarest als harde zakenvrouw in een wereld waarin vrouwen eigenlijk nog niet geaccepteerd worden.

Vadermomentje

Als zijn dochter even in Duitsland is en Winfried min of meer bij toeval bij haar verjaardag uitloopt, krijgt Winfried last van schuldgevoel. Hij reist af naar Boekarest om zijn dochter een spontaan bezoekje te brengen. Die heeft echter niet veel tijd voor haar vreemde vader. Ze heeft werk te doen! En in de harde zakenwereld kun je je als vrouw geen fouten permitteren. Vader Winfried laat zich echter niet opjagen en blijft zich lekker bemoeien met het leven van zijn dochter. Wanneer hij dan toch naar huis lijkt te gaan, en zijn dochter haar beklag doet tegen haar vriendinnen, blijkt Winfried, verkleed en wel, achter haar te staan. Hij heeft haar klaagzang gehoord en besluit er maar niet op in te gaan. In plaats daarvan maakt hij zich bekend als de zonderlinge lifecoach Toni Erdmann.

Bluffen

Wat dan gebeurt is echt te bizar voor woorden. Deze man, verkleed in een afzichtelijk gebitje en met een warrige bos haar, weet zichzelf de top in te bluffen. Zonder blikken of blozen maakt hij zichzelf als Toni Erdmann bekend bij de bazen van zijn dochter. Die accepteren de vreemde snuiter direct. Iemand die zo vreemd is moet wel iets te vertellen hebben, nietwaar? En op die manier weet hij toch nog in het leven van zijn dochter te komen. Langzaam maar zeker weet ook die haar vader wel te waarderen. Zo ontdekt ze langzaam aan dat de mannen om haar heen helemaal niet zo serieus met haar omgaan als met haar collega’s, en krijgt ze langzaam wat meer respect voor wat er allemaal in haar leven gebeurt. Zo blijkt Toni Erdmann, terwijl hij iedereen om haar heen ‘wijze lessen’ geeft, een ultieme lifecoach voor zijn dochter te zijn.

Conclusie over Toni Erdmann

Toni Erdmann is echt een bizarre film. Nog steeds weet ik niet of het een top of een flop is, maar een indruk heeft hij zeker achtergelaten, dankzij het vreemde verhaal en de low-budget-stijl verfilming. Door: Score: Toni Erdmann krijgt 4 van de 5 punten.