Recensie: Toet gaat naar Dinoland, Catherine en Laurence Anholt

9789025754297_toet gaat naar dinoland

Sommige kinderen zijn op jonge leeftijd al helemaal weg van dino’s. Ik weet er alles van, wij hadden er ook zo eentje. Na ‘papa’ en ‘mama’ kwamen al snel een hele serie dinonamen uit het kleine mondje. Geen idee waarom, maar de prehistorische reptielen hebben soms een ontzettend grote aantrekkingskracht. Jammer genoeg zijn er niet zo veel boeken welke op die behoefte inspelen. Toet gaat naar Dinoland is een boekje waar juist die kinderen helemaal mee zullen weglopen, maar waar ook andere kinderen lekker bij kunnen wegdromen.

Het prentenboek gaat over het konijn Toet. Toet heeft een toverauto, waarmee hij overal naartoe kan. De auto kan zelfs praten! Dat is al een leuk fantasierijk gegeven. In dit boek weet Toet precies waar hij naartoe wil: Dinoland! Het konijn heeft er echter niet bij stilgestaan dat er ook heel grote dino’s in Dinoland rondlopen. Zal dat wel goed aflopen? Gelukkig heeft de auto ook een ‘naar huis’ knop, die Toet weer veilig naar huis brengt. Daar kan Toet weer zijn lekkere warme bedje inkruipen om te gaan slapen.

Toet gaat naar Dinoland is een vrolijk boekje, waar kinderen heerlijk bij kunnen wegdromen. Het boekje is vrolijk getekend, met felle kleuren en duidelijke lijnen. Door wat subtiele kleurverschillen en glimlichten krijg het boek een beetje ruimtelijk karakter. De letters van het boek zijn handgeschreven, in een font dat goed past bij de illustraties. Klein gemis van onze dino-kenner: waar zijn de dino-namen?

Toer gaat naar dinoland, Catherine en Laurence Amholt
Gottmer, februari 2014, 32 pagina’s, hardcover.
Prijs: 11,95 euro. Leeftijd: vanaf 3 jaar. ISBN: 9789025754297