Recensie: Toen in Herkenrode, Stijn Moekaars

toen in herkenrodeToen in Herkenrode. Lang geleden. Eind twaalfde eeuw zelfs, da’s toch wel een stukje in de geschiedenis, niet? De abdij van Herkenrode is pas gesticht. In het boek lees je over een zelfde stukje uit die tijd, maar dan telkens vanuit een andere persoon. Zo lees je heel wat over de gewoontes, gebruiken en manieren van werken in de middeleeuwen. Zo lees je het verhaal van de molenaarsknecht, de timmerman, de kruidenvrouw, een zuster van de abdij, een nar, een jonge ridder, en meer. Tijdens het lezen kom je er achter dat al die personen op de een of andere manier een band hebben met elkaar. Het is ook erg leuk dat er hetzelfde stukje uit die tijd wordt verteld vanuit iemand anders gezien. De rode draad is de scrijver Hendrik van Veldeke. Hij reist rond en vertelt zijn verhalen in het kasteel van de graaf. Een belangrijke rol, die hem veel aanzien heeft. Hij heeft ook een belangrijk verhaal, De sage van de Eenhoorn, waar de timmerman een speciaal koffertje voor moet maken. Het is namelijk een gevaarlijk verhaal volgens de graaf! Het boek Toen in Herkenrode is erg leuk om te lezen en heel origineel. Het schetst een goed beeld van hoe het er aan toe ging in de middeleeuwen, en als je goed oplet zie je hoe de bazen omgingen met hun leerlingen, en hoe het ontbreken van al onze technische hulpmiddelen hun maatschappij heel anders maakte dan die van ons. Dat alles is verpakt in spannende verhalen. Die zijn in makkelijke woorden geschreven, maar het mist een beetje in de vaart van de verhalen. De zinnen zijn wat lang, er wordt voor een ‘vlug’ verhaal net iets te veel omschreven. Maar dat is logisch natuurlijk, want Stijn Moekaars, de schrijver, wil natuurlijk zo veel mogelijk vertellen over hoe het leven toen was. En daar is hij zeer zeker in geslaagd. Toen in Herkenrode, Stijn Moekaars Clavis, juni 2013, 88 pagina’s, paperback. Prijs: 9,95 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789044820324