Recensie: TitanFall, EA Games

titanfallBen jij groot fan van Call of Duty? Of ben jij uberhaupt een shooter-fan? Dan is de kans heel groot dat je TitanFall geweldig zult vinden! TitanFall is kort gezegd een shooter waarbij je door een futuristische wereld rent om je tegenstander het leven zuur te maken, en waarbij je van tijd tot tijd een enorme robot kunt oproepen: een Titan. Die komt uit de lucht gevallen, waarna jij erin kunt plaatsnemen. Bijzonder aan dit spel is dat er helemaal geen single-player optie is. Je kunt er enkel mee aan de slag in online multiplayer. Na iedere match wordt de balans opgemaakt en krijg je ervaringspunten, waarmee je nieuwe wapenuitrustingen kunt vrijspelen voor jezelf of voor je titan. En dat is hard nodig, want je tegenstanders zullen je het leven zuur maken! Bij iedere level-up krijg je upgrades voor wapens, maar kun je soms ook nieuwe pilots of titans vrijspelen die je tijdens je match kunt inzetten. Erg cool! De wapens hebben hun eigen karakteristieken. Pas je pilots en titans dus aan naar je eigen smaak en stijl. Er zijn overigens verschillende soorten soldaten (pilots genaamd) en titans. Ze hebben allemaal eenzelfde mogelijkheden om zich voort te bewegen (zo rennen de pilots gewoon tegen muren omhoog, en kan een titan een schild oproepen die kogels tegenhoud en weer terugkaatst) maar ook hebben ze allemaal hun eigen kwaliteiten: ze hebben een degelijk pantser, meer vuurkracht, beter op lange afstand… zo kun je het spel toch een beetje naar je hand zetten. Het verwarrende aan TitanFall is echter wel dat het multiplayer is: het is een grote chaos. Alle pilots en titans rennen kriskras door elkaar, waardoor je bijzonder goed moet opletten dat je niet zonder meer omver geknald wordt. Die chaos kan wat overweldigend zijn. Hoewel het geweldig is om in deze wereld rond te lopen (en geen nood, als je word neergeschoten kom je gewoon weer terug!) had ik persoonlijk toch graag een singleplayer campagne gezien. Al was het maar om een gedegen training te genieten en te kunnen oefenen. Er zit overigens wel een trainingsmodus in het spel, maar dan speel je toch anders dan wanneer je in een singleplayer level speelt. Titanfall maakt gebruik van 14 verschillende ‘werelden’ en een aantal spelmodi, waaronder een Capture the Flag, Pilot Hunter (gewoon schieten dus, maar een Pilot doden levert je punten op), en nog een aantal van deze modi. Maar in feite blijft het een kwestie van schieten om te overleven, want dat is het enige dat telt. TitanFall, EA Games XBOX 360, XBOX One, PC. Leeftijd: vanaf 18 jaar. Prijs: vanaf 40 euro