Stap in je mega-exopak in Titanfall 2

titanfall-2Titanfall heeft een diepe indruk gemaakt. Al die hectiek en oorlogsgeweld om je heen: andere multiplayer shooters vanaf dat moment rustig en overzichtelijk, hoe chaotisch ook. De game, waarbij jouw soldaat met regelmaat gebruik kan maken van enorme exo-skeletten, heeft sinds kort een opvolger: Titanfall 2!

Multi-platform

Titanfall 2 is beschikbaar voor Xbox One, Origin voor de pc, en voor het eerst ook op de PlayStation 4. Daarmee heeft de game heel wat kracht achter zich, waardoor de graphics tot het uiterste gedreven kunnen worden. De basis van Titanfall is natuurlijk gelijk aan de eerste game. Je rent dus rond als soldaat (oh sorry – Pilot) waarbij je in dit tweede deel kunt profiteren van een heel coole jetpack waarmee je dubbele sprongen kunt maken en schuin over muren kunt rennen, maar ook weer over de Titans, grote robots die je kunt besturen. Dat zorgt wel voor een unieke spelbeleving, zeker omdat je Titan als een soort kunstmatige intelligentie reageert op wat er in het strijdveld gebeurt en je voorziet van tips en commentaar.

De makers

“Met Titanfall 2 hebben we voortgeborduurd op de dynamische Pilot- en Titan-gameplay uit de eerste Titanfall om een spel af te leveren dat meer diepgang biedt, verfijnder is, maar toch zo leuk blijft als altijd”, aldus Vince Zampella, CEO van Respawn Entertainment. “In singleplayer hebben we een campagne gemaakt die zijn weerga niet kent, en in multiplayer leveren we opnieuw gameplay af die geweldig aanvoelt, geweldig wegspeelt en er geweldig uitziet.”

Missie geslaagd

Wat ik persoonlijk het gaafst vind aan Titanfall 2 is de singleplayer-campagne. Het eerste spel leunde heel erg op het multiplayer-aspect. Succesvol, dat moet gezegd, maar ik persoonlijk vind single-player missies een geweldige manier om de bediening en besturing optimaal onder de knie te krijgen. En dat zul je! Hoewel het verhaal niet heel erg origineel is, blijkt de uitwerking daarvan helemaal te passen in het Titalfall-jasje. Spannende actiemomenten worden afgewisseld met acrobatische toeren van je Pilot. Zo leer je beide tot in de puntjes beheersen, en dat geeft je een mooie boost in de multiplayer. In de eerste missie stort je al ter aarde, opgevangen door de vijand. Al je maatjes hebben het leven moeten laten, maar gelukkig voor militia-karabinier Jack Cooper is er nog een Titan beschikbaar: de BT-7274, een Titan uit de Vanguard-klasse. De eerste missie bestaat uit het verzamelen van batterijen om het ding aan de praat te krijgen, waarbij je jouw Pilot tot het uiterste moet drijven om je doel te bereiken. Heb je jouw Tital van energie voorzien, dan moeten jij en BT-7274 samenwerken om een vijandelijke overmacht te overwinnen.

Multiplayer

In multiplayer gaat Respawn verder met de chaotische en snelle Pilot- en Titan-gameplay. Chaos dus, waarbij je snel moet handelen. Dat gaat prima met de snelle en wendbare Pilot die je bestuurt, en die na verloop van tijd een zes meter grote Titan kan oproepen om gepantserd en gewapend met krachtige vuurwapens de vijand te lijf te gaan. Het blijft dus een wisseling van snelheid of kracht, wendbaar of gepantserd. Ook hier maakt Titanfall 2 een enorme indruk. Het echte strijdgewoel neemt snel de overhand, een lichte paniek druist door je aderen als je in het gevecht springt. Titanfall 2 introduceert ook Networks, in-game sociale hubs die tijdens multiplayer dienen als de thuisbasis van de speler. Via Networks kun je eenvoudig met zowel oude als nieuwe vrienden spelen, en ze variëren van casual tot competitief. Elke Network kan ook profiteren van een dagelijks Happy Hour, waarbij elke speler binnen dat netwerk extra Merits krijgt waarmee hij in-game items sneller kan vrijspelen.

Titanfall 2, XBOX One EA Games. Genre: FPS. Prijs: 54.95 euro