Recensie: Tiptoi speelfiguren, Ravensburger

IMG_5323

Ravensburger heeft met Tiptoi echt een uniek speelgoed in handen. Het is eigenlijk een grote, oranje pen, met op de voorkant een kleine camera en op de achterkant een luidspreker. Daar tussenin zit een vernuftig apparaatje verstopt, waarmee het beeld van de camera onderzocht wordt en waarbij de stift weet waarop je richt. Aan de hand daarvan hoor je een bepaald geluid: informatie, geluiden, een spel, een verhaal. Voor meer informatie over het Tiptoi-systeem raad ik je aan onze eerste recensie over Tiptoi te lezen. Nu, drie jaar na de introductie van Tiptoi, komt Ravensburger met Tiptoi speelfiguren. Vooralsnog bestaan de series uit dinosaurussen, boerderijdieren en Afrikaanse dieren, maar we staan altijd open voor uitbreidingen! Alle dieren, van klein tot groot, vertellen vrolijke verhalen en verrassen met spellen, geluiden en liedjes.

IMG_5320

Let wel: om de dieren zit een kaartje. Dat kaartje is de sleutel tot het spelen met de Tiptoi speelfiguren! Daarop stip je namelijk eerst, voordat je op de Tiptoi-stip van het dier klikt. Dat het beest slechts één Tiptoi stip heeft valt eigenlijk een beetje tegen: ik had juist verwacht om wat meer interactie tussen het dier en de stift te zien. Tik je vaker op hetzelfde Tiptoi-vlakje, dan krijg je keer op keer een ander verhaal te horen, tot alle verhalen verteld zijn: dan begin je weer van voor af aan. Zo hoor je niet alleen verzonnen verhalen of gedichten, maar leer je ook weetjes over de dieren. Die informatie wordt duidelijk gearticuleerd en is soms wat lastig te volgen voor jonge kinderen, omdat er best ingewikkelde woorden worden gebruikt. Het is echt speelgoed dat een aantal jaren mee kan!

IMG_5322

Eindeloos spelen
Uiteraard kun je ze ook combineren, want in de ogen van een kind kan een hond of varken net zo goed met een dino spelen. Kinderen weten er in ieder geval wel raad mee! Kortom: spaar ze allemaal en creëer je eigen fantasiewereld, boerderij, dierentuin, savanne of laat de oertijd herleven! In het thema ‘boerderij’ is overigens ook een dierenset verkrijgbaar. Deze bevat naast drie verschillende dieren ook een spelondergrond, een stal en accessoires zoals hekken en voederbakken.

IMG_5321

Ontdekken, weten, vertellen of spelen…
De innovatieve tiptoi-serie bestaat inmiddels uit diverse soorten boeken, spellen en speelgoed waarbij de interactieve stift te gebruiken is voor ieder tiptoi product door simpelweg gratis het programma van het juiste product te downloaden. Voordeel is dat op de stift meer programma’s gelijktijdig opgeslagen kunnen worden. Zo kun je ‘m dus ook gebruiken bij de nieuwe tiptoispeelfiguren. De stift kent vier belevenisniveaus waarbij je een keuze maakt uit ontdekken (o.a. allerlei dierengeluiden), weten (talrijke wetenswaardigheden), vertellen (fantasierijke verhalen, liedjes of versjes) of spelen (boeiende spelletjes).

Prijs en verkrijgbaarheid
De tiptoi speelfiguren (excl. tiptoi stift) zijn zowel online als bij speelgoedwinkels en warenhuizen vanaf circa 4,99 verkrijgbaar. De nieuwe boerderij dierenset (excl. stift) heeft een prijs van circa 29,99. Het tiptoi assortiment, waaronder ook losse stiften, voor kinderen van circa 4 – 10 jaar bestaat uit startersets (incl. tiptoi stift), boeken, spellen, puzzels én de nieuwe dierenfiguren. Meer informatie is te vinden op www.ravensburger of op www.tiptoi.nl.

Welke dierenfiguren zijn er?
Speelfiguren – boerderij
Andalusiër merrie – Andalusiër veulen – Falabella merrie – Falabella veulen – Konijn – Haan – Schaap – Lam – Roodbonte koe – Roodbont kalf – Golden retriever, reu – Golden retriever, puppy – Varken – Big – Kat.

Speelfiguren – Afrika
Afrikaanse olifant, mannetje – Afrikaanse olifant, kalf – Krokodil – Zwarte neushoorn – Giraf – Giraf baby – Antilope – Leeuw – Leeuwin – Leeuwenjong – Chimpansee – Chimpansee jong – Luipaard – Zebra vrouwtje – Zebra veulen.

Speelfiguren – dinosaurussen
Tyrannosaurus (met beweegbare bek) – Tyrannosaurus klein – Spinosaurus (met beweegbare bek) – Spinosaurus klein – Giganotosaurus (met beweegbare bek) – Velocircaptor – Pteranodon – Camarasaurus – Camarasaurus klein – Triceratops – Triceratops klein – Stegosaurus – Euoplocephalus.