Recensie: Tiptoi, Ravensburger

Ravensburger Tiptoi

Soms kom je producten tegen die je echt kunnen verbazen. Tiptoi is zo’n verrassend product. In positieve zin, natuurlijk. Wat het is? Tja, moeilijk uit te leggen. Het is een digitaal systeem, dat werkt met een pen. In de punt van de dikke stift zit een visuele sensor, die contact maakt met een speciaal oppervlak. In de bovenkant van de pen zit een luidsprekertje, knopjes op het volume te regelen en de aan-uitknop. Aan de andere kant van de pen zit een rubber klepje, met daarachter een USB-ingang, een koptelefoon-aansluiting en een schroefje waarmee je de pen uit elkaar kunt slopen: de pen moet namelijk gevoed worden met 2 AAA-batterijen.

Heb je de pen geladen met batterijen en heb je ‘m aangezet, dan kan de magie gaan beginnen! Laat de pen eerst even kennismaken met je boek, spel of puzzel. Want de Tiptoi kan met ontzettend veel leuke (en leerzame) voorwerpen aan de slag! Wij mochten aan de slag met het boek Op de boerderij. Een mooi dik boek, met een stevige kaft. Raak je een voorwerp, dier of persoon aan, dan hoor je iets dat bij dat onderwerp past. Een geluid, een sfeeropname, of wat het ding doet. Onderin de rechterpagina vind je een aantal symbolen, die de functie van de pen veranderen. Zo kun je mensen laten praten, voorwerpen onderzoeken of echt meer leren over de functie van een bepaald voorwerp. De speaker begeleid je door de pagina’s van het boek van interessant voorwerp naar interessant voorwerp, maar als je enkel die opdrachten volgt heb je lang niet alle mogelijkheden ontdekt. Wel leuk is dat je zo ook door het boek wordt gestuurd: er wordt bijvoorbeeld gezegd: sla nu de bladzijde op.

De pen houdt stabiel vast door een ruw oppervlak, maar het formaat maakt het wat lastig om hem echt goed vast te houden volgens de alom geldende schrijfmethode. Briljant is wel dat kinderen op deze manier op een heel leuke manier kennismaken met in ons geval de boerderij. Alles wordt verteld: de dieren op de boerderij, de taken van de boer en de boerin, de voorwerpen, en nog veel meer. Spelenderwijs ga je op ontdekkingsreis, met een ontzettend magische pen als hulpje. Bijzonder is de werking van de pen. Sla het boek willekeurig open, en raak voorwerpen aan – de pen weet precies waar je bent! Een knap stukje techniek!

Naast dit boek, dat een kennismaking is voor het leven op de boerderij (4-7 jaar) is er ook een globe, een mini-cursus Engels, De magie van Lezen, de wereld van de Muziek en nog veel, veel meer. Die kun je allemaal kopen als uitbreidingsset, je hoeft dus niet telkens een nieuwe pen te kopen. Een startersset (met een boek, spel of puzzel) kost 40 euro, een uitbreidingsset bijna 20 euro.

Tiptoi startersset boek, Ravensburger
Prijs: 39,95 euro