Spel recensie: Ticket to ride: Amsterdam

Ticket To Ride is een razend populaire serie. Ticket to Ride: Europe is daarbij de hardloper, maar eerder mochten we ook al kennismaken met een spin-off van de reeks, Ticket to Ride: Londen. Deze kleinere varianten hebben een iets andere dynamiek en zijn daardoor wat spannender en hectischer. Dit jaar introduceert de spellenfabrikant Ticket to Ride: Amsterdam. Dit nieuwe spel speelt zich niet alleen af in onze hoofdstad, maar neemt je bovendien mee naar de geschiedenis. De Gouden Eeuw is immers het tijdperk waarin Amsterdam floreerde en hoogtij vierde. Het was één van de meest welvarende steden op aarde. Met karren moet je zo snel mogelijk handelsroutes vastleggen om je goederen te verkrijgen.

Zo speel je Ticket to Ride: Amsterdam

Je speelt dit spel ombeurten. Het doel is om routes te claimen met je karren. Aan het begin van het spel krijg je contractkaarten, waarop routes staan vermeld. Je moet een route leggen van het beginpunt naar het eindpunt, voordat je tegenstander jouw kortste route dwarsboomt… waardoor je een omweg moet nemen. Dat doe je door karren te leggen op de routes. Om deze karten te mogen plaatsen, moet je kaarten inleveren van een bepaalde kleur, welke overeenkomt met de kleur van de route op het bord. Per beurt mag je 1 actie uitvoeren:

• Twee routekaarten pakken (van de stapel of van de 5 openliggende kaarten, tenzij je een jokerkaart pakt van de openliggende kaarten)
  • Twee nieuwe contractkaarten pakken (waarvan je zelf mag bepalen of je ze houd of niet)
  • Karren neerleggen op het speelbord (waarbij grijze vakken op het bord gelegd mogen worden met iedere kleur routekaart en je de joker voor iedere kleur mag inzetten)

Punten verdienen met je handel

Het maken van handelsroutes is natuurlijk een bekend feitje van de Ticket To Ride spellen. Als bonusfunctie kun je in Ticket to Ride: Amsterdam bonuspunten verzamelen door handelsroutes te verzamelen. Leg je namelijk een route op een rijtje vakjes met het symbool van een kar, dan mag je een handelsbonuskaart. Deze kaarten leveren aan het einde van het spel een mooie bonus op, die je zeker niet mag laten liggen! Aan het einde van het spel krijg je punten door de voltooide contractkaarten, voor iedere route die je hebt gelegd én voor je handelsbonuskaarten. Niet-behaalde contractkaarten gelden als minpunten.

Ga direct naar Ticket to Ride: Amsterdam op BOL.com.

Recensie over Ticket to Ride: Amsterdam

Deze variant van Ticket to Ride is razendsnel. Je speelt het binnen een kwartiertje. Je zet het in een mum van tijd neer en ruimt hem ook zo weer op, dankzij de praktisch ingedeelde doos van het spel. Het is leuk om in een echt herkenbare stad te spelen, waarbij de situering in de Gouden Eeuw een leuke kwinkslag is. De bonuspunten zijn een welkome afwisseling van de spelregels, het biedt een nieuwe uitdaging om te behalen. Voor vier personen vond ik het spelbord overigens wel wat klein, voor 2 personen was het spannend, snel en won het spel juist aan energie door de snelheid waarmee het spel zich laat spelen. De vormgeving is top, de uitwerking even zo fijn. Een ideaal startpunt om Ticket to Ride te spelen met jongere kinderen of juist als tussendoortje.

, Asmodee
Genre: strategie, Tijdsduur: 15 minuten.
Voor 2-4 spelers. Leeftijd: vanaf 8 jaar. Prijs: 19.99 euro.