Recensie: THNBW (Toen Het Nog Bizarder Werd), Risa Green

9789020649536_d_01_l thnbw

Een week nadat Erin de magische roze bal heeft opgebruikt in het boek THEBW (Toen Het Echt Bizar Werd) heeft ze hem door aan haar hartsvriendin Samantha. Want ook zij kan wel een aantal wensen in vervulling laten komen! En wat voor wensen… zi wenst ze niet alleen dat haar ouders bij elkaar komen, maar ook dat ze ontdekt wordt door een echte grote Hollywood-regisseur. Maar, zoals we in het eerste deel ook ontdekt hebben… de bol heeft zijn eigen willetje!

Zo wenst Samantha dat haar moeder de date krijgt die ze altijd wilde, en dat ze ontdekt werd door een filmmaker uit Hollywood. De date krijgt haar moeder, maar níet met haar vader… en Hollywood bestaat twee keer: een keer als grote filmstad, in de andere is een filmacademie. En laat uit die laatste nu een student in hun dorpje rondlopen! Dat zijn flinke tegenvallers natuurlijk, maar gelukkig zijn er nog meer vragen die ze de bol kan stellen, en heeft niet alleen de bol, maar ook het lot een eigen willetje.

Via allerlei supergrappige gebeurtenissen proberen de meiden er achter te komen wat ze wel en niet kunnen doen met de bol. Zo hebben ze een lijstje gekregen bij de bol met richtlijnen, maar die zijn in raadsels opgeschreven. Misschien dat één van de voorgaande eigenaressen hulp en uitleg kan bieden? Via een lijstje proberen ze iedereen te achterhalen, maar dat blijkt nog niet zo makkelijk dan gedaan. Gelukkig is Chris Bullmer (de Unabullmer uit het eerste deel) aardig genoeg om te helpen. Onder bepaalde voorwaarden, natuurlijk, waar hij ook weer wat beter van wordt…

Ook THNWB is supergrappig en leuk, net als het eerste deel. Het is een echte chicklit, met veel populaire termen en uitspraken. Doordat je al weet wat de roze bol kan en doet, springt het verhaal meteen in het diepe met de wensen en vragen. Later in THNBW gaat het dieper in op de zoektocht naar de vorige eigenaressen, zodat het boek iets wordt gerekt. Alles heeft echter een ontzettende vaart, je blijft er gewoon in lezen! De misvattingen en grappen zijn bijzonder en origineel, hoewel de grootste twee (die ik hierboven ook heb genoemd) al op de cover zijn verklapt. Dat is wat jammer, maar het is en blijft een boek om van te smullen!

THNBW (Toen het nog bizarder werd), Risa Green
Blossom Books, mei 2013, 301 pagina’s, paperback.
Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 14 jaar. ISBN: 9789020649536