Recensie: THEBW (Toen Het Echt Bizar Werd), Risa Green

9789020649529 thebw

De hoofdrolspeelster van het boek THEBW, Erin, erft een roze kristallen bal van haar tante. Haar tante Kiki, op wie ze dol was, maar die ook een beetje met haar hoofd in de wolken liep. Wat moet je met zo’n bol? Dat lijkt me logisch: de toekomst voorspellen! Gelukkig heeft haar tante er een handleiding bijgedaan. Nou ja: een aantal raadsels, die opgelost moeten worden.

Maar er is een probleem: Erin gelooft er helemaal niet in! Zij en haar BFF’s (Samantha en Lindsay) kijken daar anders tegenaan. En wat blijkt? De voorspellingen die Erin doet lijken uit te komen! Stuk voor stuk. Maar dat geluk kan natuurlijk niet voor altijd bestaan, dat moet ook weer een keer ophouden. En terwijl de drie pubermeiden hun wensen laten uitkomen (grotere borsten, een kus van die ene jongen, een date met een ander, mee op dat culturele reisje naar Italië) graven ze langzaam een hele grote kuil voor zichzelf. En er is er maar één die dát kan oplossen: Erin! Alleen weet ze dat zelf nog niet… En dat is toen het pas écht bizar werd.

THEBW is een superleuk boek. Het begint een beetje standaard, als een echte chicklit, maar zodra de eerste voorspelling met de roze kristallen bol gedaan is begint het boek ook te sprankelen en te bruisen. Het verhaal gaat ineens alle kanten op, met veel originele grapjes en wendingen in het verhaal. Daarmee weet Risa de bekende puberproblemen van een middelbare scholier perfect in beeld te krijgen: jaloezie, vriendschap, bff’s, schoolprojecten, verliefdheid… alles komt op magische wijze aan bod!

THEBW, Risa Green
Blossom Books, februari 2013, 256 pagina’s, paperback.
Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 14 jaar. ISBN: 9789020649529