Recensie: The Words, Dutch filmworks

words-(blu-ray)

Het schrijversvak is helemaal niet zo eenvoudig en rustiek als veel mensen denken. Telkens met een manuscript van uitgever naar uitgever, de ene afwijzing na de andere… De hoofdpersoon van dit verhaal heeft daar ook mee te maken. Na drie jaar schrijven ligt zijn boek klaar, maar er is niemand die het wil uitgeven!

Als de schrijver in kwestie op huwelijksreis gaat naar parijs krijgt hij daar een mooi geschenk van zijn vrouw. Een oude aktetas, waar hij direct van gecharmeerd was. In die tas blijkt echter een manuscript te zitten, waar tot op heden niets mee is gedaan. Oud en vergeten, al vijftig jaar lang! Rory is er meteen weg van. Om de sfeer van het boek te proeven typt hij het over. Zijn vrouw ziet die tekst in de computer, en moedigt Rory aan het script voor te leggen bij een uitgever. Daar wordt het met open armen ontvangen. Het boek wordt uitgebracht, en Rory is op slag beroemd, krijgt prijzen voor het boek en nog veel meer.

Alles gaat hem voor de wind. Totdat de eigenlijke schrijver hem aanspreekt in het park. Dan krijg je het verhaal van de man te horen, en dus ook de inhoud van het gekopieerde boek. Hoe gaat Rory om met deze openbaring? Zal hij de waarheid naar buiten brengen, of juist niet?

The Words is een bijzonder en origineel verhaal. Wat de film nog specialer maakt, is dat de schrijver Rory een personage blijkt te zijn van een ander boek, The Words, geschreven door Clay Hammond. Deze film vertelt dus eigenlijk die verhalen in elkaar, drie tijdlijnen die geweldig in elkaar verweven zijn. Maar de grote vraag blijft: is Rory fictief of vertelt Clay uit eigen ervaringen?

The Words is geweldig verfilmd. De hoofdpersonen spelen hun rol vol verve en overtuigingskracht, en vooral de subtiele elementen in de film houden hem goed overeind. De rol van Clay als hoofdverteller maakt het mogelijk af en toe een sprong te maken in het verhaal, terwijl de memoires van de oude man in een iets vergeelde stijl zijn gefilmd. The Words is een romantische film over liefde, succes, teleurstellingen, dromen en herinneringen.

The Words, Dutch Filmworks

Tijdsduur: 98 minuten, Drama.
Verkrijgbaar op: DVD (ca. 16 euro), Blu-ray (ca. 20 euro)