Recensie: The Song, Sony Pictures Home Entertainmen

The SongJed King is de zoon van countryzanger David King. Van jongs af aan is hij in de ban van muziek, en het is dan ook niet vreemd dat Jed in de voetsporen van zijn vader treed. Dat is ook een terugkerende uitspraak in The Song, dat er eigenlijk van uit gaat dat het leven een cirkel is dat zich blijft herhalen, van generatie op generatie. Als hij volwassen is wil Jed King dan ook zanger en songwriter worden, maar kan maar niet ontsnappen aan de lange schaduw van zijn beroemde vader. Hij wordt weinig succesvol. Hij neemt tegen zijn zin een schnabbel aan op een plaatselijk wijnfestival. Op dit festival, dat georganiseerd wordt door een plaatselijke wijngaard, ontmoet Jed de jonge Rose, de dochter van de eigenaar. Hun romance bloeit al snel op, mede gevoed door Jed’s muziek. Kort na de bruiloft schrijft Jed voor Rose het liedje ‘The Song’ dat op slag een hit wordt. Plotsklaps bevindt hij zich in een leven vol roem en een wereld vol verleiding en begint zijn leven en huwelijk uit elkaar te vallen. Net als dat van zijn vader. Jed tourt met een zijn band door heel Amerika, en krijgt al snel gezelschap van een knappe en verleidelijke violiste/zangeres, Shelby Bale. Zij sleurt hem door een moeilijke periode tijdens de hele tour, en op een avond vol alcohol (Jed drinkt normaal gesproken nooit, maar Shelby haalt hem over tot het drinken van de nodige ‘shots’. Als de twee bij elkaar in een hotelkamer belanden is het hek van de dam. Shelby doet er alles aan om Jed voor zich te winnen en saboteert het huwelijk tussen Jed en Rose, waarmee hij inmiddels een zoontje heeft. The Song is een filosofische film over relaties, vreemdgaan, keuzes die je maakt  en het gevangen zitten in je verleden. Door de film heen heb je Jed’s voice-over die een gedicht voorleest, dat zich langzaam verder ontwikkelt naarmate de film vordert. Het is een mooi drama vol (religieuze) muziek, want dat is wel zo’n beetje de scene waarin de film zich afspeelt. Een film vol liefde, muziek, familiebanden en het loskomen van je lot. The Song, Sony Pictures Home Entertainment
Tijdsduur: 116 minuten, Speelfilm. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 15 euro)