Recensie: The Second Best Exotic Marigold Hotel

the second best exotic marigold hotel

In The Best Exotic Marigold Hotel maakte je al kennis met de Indiase Sonny Kapoor, die in India een hotel oprichtte voor senioren, om op een zo comfortabele manier hun oude dag door te komen. De gevarieerde club oudjes was echter zo gecharmeerd van de indrukwekkende en charmante aanpak van de jonge Sonny, dat ze eigenlijk gewoon bleven. Inmiddels heeft Sonny zijn oog laten vallen op een nieuwe locatie, waar hij zijn gasten nog beter kan ontvangen. En bovendien… zit zijn hotelletje bjina vol. Niet erg handig! En dus wordt het plan gesmeed voor The Second Best Exotic Marigold Hotel. Een niet echt gunstige naam natuurlijk: enerzijds kun je de titel vertalen als Het Tweede ‘Beste Exotische Marigold Hotel’ maar ook als ‘Het Op-een-na-beste Exotische Marigold hotel’.

In deze tweede film komen de hotelgasten op de eerste plek: de verschillende romances die spelen, jaloerse buien op een oude dag, verlangens, twijfel tussen rusten en werken, nutteloos voelen en nog veel, veel meer emoties en gedachten die door de hoofden van de oudgedienden kunnen spoken. De film heeft een topcast meegekregen, waar menig filmregisseur jaloers op mag zijn: Judi Dench, Maggie Smith en Bill Nighy speelden ook al mee in de succesvolle film The Best Exotic Marigold Hotel uit 2012, in The Second Best Exotic Marigold Hotel krijgt het hotel een nieuwe inwoner, gespeeld door niemand minder dan Richard Gere. En ook in dit hotel weet hij de (oudere) dames op zijn hand te krijgen.

Maar ok speelt er een belangrijke verhaallijn rond de hoteleigenaar Sonny: hij gaat namelijk trouwen! maar ziet allerlei obstakels in de beste vriend van zijn zwager. Die is namelijk uiterst charmant en knap, en dat maakt Sonny knap onzeker. Als Sonny dan ook nog het hotel koopt waar Sonny zijn oog op heeft laten vallen, en hem heel neerbuigend behandeld weet Sonny niet meer zo goed wat hij met zijn huwelijk aan moet. Zou zijn verloofde nog wel oog voor hem hebben? Dit alles leidt tot hilarische complicaties die je niet mag missen. Maar dat zal ook wel niet, want hoewel de humor best snedig is, blijft het een film die op het tempo van de oudjes gemaakt is: lekker op een kalm tempo, heel gestaag. Maar de film laat ook zeker zien dat je de ouderen niet mag vergeten: ze hebben nog heel wat in hun mars!

The Second Best Marigold Hotel, 20th century fox

Tijdsduur: 123 minuten, Romantisch.
Verkrijgbaar op: DVD en Blu-ray