Recensie: The Magic, Rhonda Byrne

The Magic, Rhonda Byrnes

Rhonda Byrne is welbekend van haar eerste boek, The Secret, dat een ongekend succes bleek te zijn over de gehele wereld. Iedereen wilde namelijk wel gelukkig, gezond, rijk, welvarend, succesvol zijn en er goed uitzien. In welke volgorde dan ook. Het geheim achter het boek sprak zo tot de verbeelding, dat het project na een paar jaar een staartje kreeg: The Power. Volgens Rhonda heeft iedereen namelijk de kracht om alles te bereiken. Maar wat bleek? Met kracht komt een grote verantwoordelijkheid! Mensen worden hebzuchtig, inhalig: geen leuk mens. Hoe succesvol dan ook. Een logisch vervolg, in een poging de schade te beperken, is daar nu het boek The Magic.

In The Magic wordt eigenlijk eenzelfde theorie opgehangen aan de jeugd van eenieder: kinderen zijn namelijk snel onder de indruk van alles om hen heen. Ze zien het leven als adembenemend, opwindend en ontzagwekkend. Maar het geheim: dat is het nog steeds! Als je maar weet waardoor magie wordt voortgebracht. Rhonda vertelt je hoe die magie nog steeds bestaat in ieder mens. Dat doet ze op een andere manier dan de eerdere boeken. De vormgeving is een stuk soberder, met de witte pagina’s van een paperback, en slechts ieder hoofdstuk wordt geopend door een surrealistische foto van een stilleven.

In dit boek neemt Rhonda Byrnes je zelfs zo strak bij de hand, dat je in een 28 dagen door het proves geleid wordt. Na ieder hoofdstukje (lees: dag) krijg je een kleine opdracht mee, en wordt je soms terugverwezen naar eerdere opdrachten. Zo’n opdracht heeft alles te maken met de theorie van The Magic: dankbaarheid! De oefeningen zijn dan ook veelal gebaseerd op een herhaling, soms een kleine verdieping, maar altijd eenvoudig, haalbaar en aardig voor je omgeving. De tekst wordt aangevuld met een indrukwekkende hoeveelheid citaten en fragmenten uit geloofschriften en beroemde mensen uit de geschiedenis.

The Magic, Rhonda Byrne
Kosmos uitgevers, september 2012, 256 pagina’s, hardcover.
Prijs: 14,95 euro. ISBN: 9789021552248