Recensie: The Lost Coast tapes, Koch media

The Lost Coast TapesVooraanstaand onderzoeksjournalist Sean Reynolds (Drew Rausch, Battleship, NCIS: Los Angeles), die sterk gelooft in paranormale gebeurtenissen, ziet zijn carrière ten onder gaan, wanneer zijn best bekeken aflevering over een paranormaal fenomeen een hoax blijkt te zijn. Wanneer Bigfoot-jager Carl Drybeck (Frank Ashmore, Airplane!) beweert dat hij het lichaam van een dode ‘sasquatch’ in zijn bezit heeft, gaat Sean op onderzoek uit. Hij ziet in Drybeck’s verhaal aanleiding om een show te maken over paranormale gebeurtenissen, die in werkelijkheid hoaxes zijn. Samen met zijn voormalige film crew reist Sean af naar de Lost Coast in Californië om Carl te ontmoeten. Daar ontdekt hij dat de waarheid nog angstaanjagender is dan hij zich ooit had kunnen voorstellen. The lost coast tapes rust eigenlijk grotendeels op de verwarring van de filmploeg. Dat is dan ook een bonte verzameling: de journalist Sean Reynolds, die graag zijn naam wil herstellen, zijn ex-vriendin die heilig gelooft in Wicca en om de haverklap rituelen uitvoert, zijn geldbeluste vriend die het alleen maar doet omdat hij er goed voor betaald krijgt en een angstig uitgevallen jongeling, die eigenlijk wordt meegenomen omdat ze nu eenmaal een geluidsman nodig hebben. De drie crewmembers lopen continu rond met een videocamera, Sean natuurlijk niet. Daardoor ontstaat er een totaalplaatje van de gebeurtenissen in het woud, die, dankzij de moderne technieken, netjes in full-HD kwaliteit zijn opgenomen. Want inderdaad, zelfs met een handycam zet je tegenwoordig heel nette prestaties neer. Het is dus een beetje a la the Blair witch project, maar dan netter, moderner, minder charismatisch ook. De ruisende film van the Blair witch project had ook zeker z’n charme. In deze film zie je ook wel af en toe wat ruis, maar dat is eerder gewoon raar. Waarom een ruismomentje, bij een digitale opname? Dat Drybeck nogal schichtig is en vreemd doet (de eerste dag rijdt hij in alle vroegte weg, om pas de dag erop weer terug te komen, het viertal aan hun lot overlatend) en de koppige houding van Sean maken de onrust in de groep compleet. Ze dagen elkaar uit, gaan op eigen houtje op onderzoek uit, en ontdekken zo langzaam maar zeker steeds meer over wat er allemaal gebeurt. En daarbij ontdekken ze ook dat niet álles nep is: er zijn wel degelijk bizarre dingen gaande in het donkere, afgelegen woud! The Lost Coast Tapes, Koch Media
Tijdsduur: 85 minuten, Horror. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 9,95 euro)