Recensie: The King – De zwarte koning, Mark Menozzi

Valdar is een reusachtige oude wereld die bewoond wordt door volkeren die erg van elkaar verschillen. Zowel de pracht van hun beschavingen als de oeroude en verschrikkelijke gewelddadigheid van hun oorlogen heeft hun universum in de loop der eeuwen getekend. In de onstuimige smeltkroes van Valdars lotsbestemmingen lijkt het leven van Manatasi, een jonge prins van Warantu, weinig te maken te hebben met de grote gebeurtenissen die de geschiedenis vormen. Maar alles staat op het punt om te veranderen. De bouw van Kemyss, de chaotische stad van de hoop, is klaar. Mensen en karavanen van over het hele continent zijn zich rond de muren van de stad aan het verzamelen. Ook de Prins wil de majestueuze stadsmuren bereiken, en zo begint zijn grote ontdekkingsreis. Samen met Sirasa, de trouwe sjamaan die altijd bezorgd is, laat Manatasi de jungle achter zich. Op zijn avontuur beschermt hij een moeder en haar dochtertje tegen wat een eenvoudige aanval door struikrovers lijkt, sluit hij een verbond met een gekwelde tovenaar die de misdaden van zijn volk achter zich wil laten door de Schuldarmband te dragen, leert hij de afstandelijke Priesters kennen die het Wiel van het Lot lezen en vecht hij met Donkerbloed, de sluipmoordenaar die nooit gevoelens heeft gekend en probeert de Zwarte Koning te wekken, een Slapende God wiens onrustige slaap de bergen doet beven. Aangespoord door een vurige dorst naar kennis en zijn naïef en overweldigend karakter moet Manatasi beslissen hoe ver hij wil gaan om herinnerd te worden als een held die het Lot heeft veranderd.

The King is een machtig epos over een vreemd land, waarin een wereld omschreven wordt welke verscheurd is door geweld en tirannie. Een poging om vrede te stichten middels een soort Babylonische stad doet wonderen, waardoor veel mensen hoop krijgen en vanuit iedere uithoek afrijzen naar de luxe, vrije en mooie stad. Het boek vertelt vanuit verschillende personen hoe ze samenkomen in de verhaallijn. Ieder personage wort zorgvuldig omschreven, met een redelijk goed uitgewerkte cultuur en achtergrond ten grondslag. Ook deze wordt aand e lezer uitgelegd. Een nadeel is het begin van het boek: telkens wordt een nieuwe karakter vanuit de basis omschreven, waardoor het lijkt alsof het boek telkens opnieuw begint: telkens weer een nieuwe inleiding, telkens opnieuw een introductie. Al snel zul je echter vervuld zijn door de personages en een voorkeur ontwikkelen voor bepaalde personen. Voor wie? Dat is lastig te zeggen. Het is bovendien moeilijk te bepalen wie zijn handelingen uit een zuiver hart doet, en wie niet. Maar dat zal natuurlijk allemaal blijken naarmate het verhaal vordert. Het telkens wisselen van persoon is een leuk uitgangspunt, en zorgt voor een volledige omschrijving van de geschiedenis die zich in je handen afspeelt. De wereld is mystiek, duister en magisch, en kent veel aspecten. Het is dan ook een bijzonder boek, dat je meeneemt naar een oude tijd, waarin wel genoeg kenmerken zitten om een lijn te trekken met onze huidige samenleving. Daardoor komt er soms een beeld van herkenning naar boven, waarbij je ook wat wordt wakkergeschud. Moeten we niet uitkijken, dat ons niet eenzelfde lot is toebedeeld? Gelukkig staat het wel ver genoeg weg om een duidelijke afstand neer te zetten, zodat je ongestoord kunt genieten van de ontwikkelingen die zich in het boek in rap tempo afspelen.

The King – De zwarte koning, Mark Menozzi
Baeckens Books, juli 2011, 632 pagina’s, hardcover.
Prijs: 19,95 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789078345503