Recensie: The Guilt Trip

Films met Barbara Streisand hebben een nare naam. Dat realiseerde ik me maar al te goed toen ik deze film aanvroeg voor een recensie. Nu moet ik toegeven, dat ik eigenlijk nooit een Streisandfilm helemaal heb gezien. Ook ik liet me meeslepen door de negatieve verhalen over onnodig zwaarmoedige films. De verhaallijn van the Guilt trip sprak me echter wel aan, en mijn nieuwsgierigheid won het van mijn eerste afkeer.

En nu kan ik dus zeggen dat ik zeker nog eens een Streisandfilm zal kijken! Ik was namelijk wel gecharmeerd van die zwarte humor, waar de film bol van staat. Het verhaal van de film? Het gaat over een moeder en zoonrelatie. De zoon, Andy Brewster, is helemaal into de ecologische oplossingen, en heeft een bioscheikundige opleiding gevolgd. Met veel pijn, moeite en geld heeft hij een helemaal biologisch schoonmaakmiddel gemaakt. Dat heel veilig is voor mens en milieu, en ook nog eens fantastisch schoonmaakt! Dat probeert hij dus in grote aantallen te verkopen. Hij heeft duizenden flesjes laten vullen. Maar niemand wil het product! Dat komt niet door het product, maar vooral door de presentatie en de belachelijke productnaam. Marketing is de beste jongen wereldvreemd.

Voor Andy aan zijn reis begint stopt hij bij zijn moeder, Joyce. Daar hoort hij over haar eerste echte liefde, een man op wie ze verliefd was voor ze zijn vader leerde kennen. Andy’s vader is overladen toen hij acht jaar oud was, en zijn moeder is sindsdien single. Daar moet verandering in komen! Aan de hand van de informatie van moeder is de eerste vlam zo opgezocht. Op naar Los Angeles! Maar… dan moet zijn moeder wel mee op zijn verkoopreis!

En dat zorgt voor de nodige wrijvingen. The guilt trip is een film over de scheve verhoudingen tussen moeder en zoon, over eerste liefdes, over dromen, eten, veel eten, en M&M’s eten in bed. Vooral de droge, sarcastische opmerkingen van Streisand leggen een stempel op de film, de zwaarmoedige houding van zoon Andy, gespeeld door comediant Seth Rogen, trekt de sfeer iets naar het negatieve in plaats van de kant van zwarte humor. Desondanks is het een heel geslaagde, soms herkenbare, roadtrip van moeder en zoon. Een film vol verrassingen, hartverwarmende momenten en vooral heel wat botsingen, momenten van plaatsvervangende schaamte en het naleven van dromen.

The Guilt Trip, Universal Pictures

Tijdsduur: 90 minuten, Roadtrip, Komedie.
Verkrijgbaar op: DVD (ca. 15 euro), Blu-ray (ca. 20 euro)