Recensie: The dictator, Universal Pictures

Sacha Baron Cohen speelt weer een van zijn superleuke, seksistische en sterk bevooroordeelde rollen: Aladeen, een rijke en meedogenloze dictator, die in Amerika wel in een heel bizar avontuur valt. Na lang aandringen van zijn ook zwicht hij namelijk voor de VN: hij besluit een babbeltje te gaan maken. Aladeens oom heeft echter snode plannen. Hij huurt in dubbelganger in. In Amerika wordt Aladeen dan ook vervangen door een naïeve geitenherder, die als twee druppels water op hem lijkt. Met de hulp van Zoey (Anna Faris), een vrijgevige eigenaresse van een Zen Shop, probeert Aladeen zijn macht terug te krijgen. Hij moet koste wat het kost voorkomen dat zijn land in verkeerde handen valt…

“Mijn film is grappiger dan gelijke rechten voor vrouwen en even explosief als een VN-resolutie.. Je zult meer plezier beleven aan het bezitten van deze glorieuze en prijswinnende film dan wanneer Halle Berry je billen insmeert met amandelolie, terwijl je haar bint al-sahn stimuleert met jouw mashloof… en het kost je ook nog een stuk minder geld,” aldus Admiraal Generaal Aladeen. “Alhoewel mijn bioscoopfilm werd onderworpen aan de beruchte autoritaire censuur van het Westen, kan iedereen nu eindelijk op Blu-ray en DVD genieten van alle hilarische scènes. Ik heb je adres, dus geloof me, je ZULT het geweldig vinden.”

The Dictator is een heerlijke film, waarin Sacha Baron Cohen z’n ei volgens mij niet altijd even goed kwijt kan. Zijn eigen humor, de mix van sarcasme, seksisme en subtiele racisme wordt behoorlijk afgezwakt door zijn nieuwe imago als zachtaardige dictator, wiens ogen worden geopend door de vredelievende Zoey. Daarentegen is the Dictator daarmee een film geworden die een veel groter publiek zal aanspreken: een sneer naar dictaturen, wat onderbroekenlol, leuke humor én een romantisch verhaal, en dat ingepakt in de mooie settings van een woestijn en het Amerikaanse stadsleven. Een leuke film, die niet briljant is, maar zeker de moeite waard om eens te bekijken!

The Dictator, Universal Pictures

Tijdsduur: 83 minuten, Komedie.
Verkrijgbaar op: DVD (ca. 18 euro), Blu-ray (ca. 23 euro)