Recensie: The Croods, 20th Century Fox

Ik zal deze recensie eens eerlijk beginnen: mijn jongens keken heel erg op tegen The Croods. Ik had ze voorfilmpjes laten zien, en dat heeft de film in hun ogen letterlijk genekt. Ze vonden het wat grof, bruut en te veel over ‘de dood’ gaan. En daar houden ze niet van! Maar, zo wist ik, de film zelf valt heel erg mee. Ik had ‘m de avond ervoor al gekeken via een Digital HD-download. En dus heb ik ze gepaaid met een bak doppinda’s. Tja, ’t lijken soms net aapjes…

Gezin

Hoe stoer ze zich ook doen voorkomen, het blijven heel kleine mannen, met een klein hartje. Net als de vader in het gezin van The Croods, overigens. Deze kleine stam aan holbewoners bestaat uit papa, mama, een tienerdochter, een zoon en een klein meisje. Oh ja, en de schoonmoeder, die een liefdevolle haat-haatrelatie met haar schoonzoon heeft. Best grappig af en toe, maar voor jongere kinderen absoluut niet te begrijpen. Die moeten eerst een massa schoonmoedergrappen horen en zelf eens een verschrikkelijke schoonmoeder hebben gehad. (en nee, ik heb een schat van een schoonmoeder).

Veilig

De film begint bij de trouwe grot van de Croods, waarbij dochterlief het een beetje op haar heupen krijgt. Ze wil meer, ze wil de wijde wereld ontdekken! Maar dat mag niet van papa. Hij weet als geen ander: de grot is veilig. Daar moet je blijven. De bangelijk aangelegde krachtpatser weet eenvoudigweg niet beter. Het zijn namelijk holbewoners, en die stonden niet echt bekend om hun intelligentie! Alles dat nieuw is, is eng, en leidt tot… de dood.

Op ontdekking

Als de dochter toch ontsnapt ontmoet ze daar een vreemde jongen. De Croods wonen namelijk behoorlijk afgelegen, en iedereen zou vreemd en onbekend zijn. De jongen is echter anders: minder sterk, minder snel, maar wel vele malen slimmer. Het is één van de eerste mensen! En aangezien de grot van de Croods door de vele aardverschuivingen vernietigd is, zijn ze min of meer op elkaar aangewezen. De vreemde jongen, met zijn luiaard als huisdier, weet veel meer over overleven. Hij kan zelfs vuur maken! En zo gaat er een wereld open voor de Croods, en ontdekken ze één voor één dat nieuw helemaal niet eng of gevaarlijk hoeft te zijn… en dat het geweldig is om nieuwe dingen te ontdekken!

Leuk voor jong en oud

En zo wordt je door de makers van de film, Dreamworks, meegenomen naar de oertijd. Een tijd waarin planten mysterieus en wondermooi zijn, dieren fantasievol zijn (en de meeste voorzien van flinke slachttanden) en niet altijd zo gevaarlijk als je zou denken, en waarin je ontdekt dat er vroeger heel wat verschillende mensen rondliepen! De humor is leuk en vlot. Sommige grappen zijn moeilijk, andere een stuk toegankelijker. Daardoor is de film leuk voor jong en oud. En bovendien zit er ontzettend veel spanning en snelheid in de film: achtervolgingen, suspense-momenten en natuurlijk gezinsmomenten en botsinkjes tussen de verschillende generaties maken de film helemaal compleet. Een superleuke film voor jong en oud!

The Croods, 20th Century Fox

Tijdsduur: 105 minuten, Animatie.
Verkrijgbaar op: DVD (ca. 18 euro), Blu-ray (ca. 25 euro)