Recensie: The cold light of day

Will Shaw en zijn vader Martin (gespeeld door Bruce Willis) hebben een echte haat-liefde verhouding in de film The cold light of day. Will haat zijn vader, Martin houdt stiekem van zijn zoon. Tijdens een familie-reünie in Spanje, waar vader en moeder Shaw lekker dobberen in een bootje, gebeurt er iets bijzonders: terwijl Will even van boord is om een ontsmettingsmiddel te zoeken voor de vriendin van zijn broer, wordt de rest van het gezin ontvoerd.

In een poging hen te redden komt hij er al snel achter dat de ontvoering te maken heeft met het geheime leven van zijn vader Martin: hij bleek namelijk geheim agent te zijn! En pissig bovendien, want de beste man lijkt iets te weten wat voor nog al wat opschudding heeft gezorgd. En dat moet worden rechtgezet. Voor de ogen van Will wordt zijn vader echter doodgeschoten. Zonder dat Will weet waarom, of door wie… Wat volgt is een klopjacht door de straten van Madrid, waarbij niets is wat het lijkt.

Daarbij krijgt hij hulp van een meisje, het nichtje van een vriend van zijn vader. Zij heeft gelukkig nog al wat connecties met een baasje in de Madridse nachtleven, die problemen met harde hand en zonder al te veel wroeging oplost. Met dit clubje aan zijn zijde gaat Will op zoek naar de moordenaars van zijn vader, de ontvoerders van zijn familie en de ware aard van zijn vader. Een flinke klus, zeker als je slechts één dag te tijd krijgt!

De film heeft nogal wat stevige kritieken voor z’n kiezen gekregen. Ik denk dat veel mensen teleurgesteld zijn dat we zo weinig van Bruce te zien krijgen. En wat we zien, is weinig goed of veelbelovend. Henry Cavill speelt de rol van Will Shaw daarentegen een stuk beter. Een tweede nadeel is de uitwerking van het verhaal: die blijkt zo ingewikkeld in elkaar te steken, dat je als kijker het spoor al snel bijster raakt. Dat heeft vooral als reden dat er meer nadruk ligt op de spannende achtervolgingen en de verwarring van Will dan een uiteenzetting van de onderlinge banden tussen alle personen. Ondanks deze kleine obstakels wordt alles toch duidelijk, hoewel je de film misschien twee of drie keer moet kijken om álles te ontdekken. Het verhaal en de film zijn echter onderhoudend genoeg, dus erg is dat helemaal niet!

The cold light of day, Entertainment One

Tijdsduur: 98 minuten, Actie/Thriller.
Verkrijgbaar op: DVD (ca. 15 euro), Blu-ray (ca. 23 euro)