Recensie: The art of pasta, Lucio Galetta

Pastagerechten vormen niet alleen de ziel van de Italiaanse keuken, maar zijn ook geliefd en onmisbaar in vele Nederlandse huishoudens, getuige het niet-aflatende succes van pastakookboeken. In deze nieuwe pastabijbel The Art of Pasta staan niet alleen duidelijke recepten voor het zelf maken van de lekkerste pasta en de perfecte gnocchi, maar ook klassieke sauzen als bolognese naast tot de verbeelding sprekende gerechten als cannelloni met konijn en artisjokken. Dit boek laat elke pastaliefhebber watertanden en is dankzij de prachtige foto’s van Anson Smart en bijzondere illustraties van kunstenaar Luke Sciberras bovendien een feest voor het oog.

Italië

Pasta de basis én het hart van de Italiaanse keuken, dat zal geen enkele buitenstaander volmondig kunnen bevestigen. In dit boek krijg je een vleugje van het Italiaanse temperament mee middels meer dan 160 authentieke pastarecepten. Deze recepten zijn niet alleen afkomstig uit de traditionele keuken, maar bestaan naast deze klassiekers ook uit vernieuwende, hedendaagse gerechten. Zo kun je ook eens iets verrassends op tafel zeggen, buiten de standaard gerechten die iedereen denkt te kennen. De sfeer wordt vooral uitgeademd door de prachtige foto’s en de nonchalante stijl waarin het boek vormgegeven lijkt te zijn. Ieder gerecht wordt bovendien voorafgegaan door een leuk en persoonlijk verhaal over de herkomst van het gerecht, dat soms in schril contrast lijkt te staan met de ‘u’-vorm waarin het boek geschreven is.

Manieren van bereiden

Ook komt de manier van bereiden ruimschoots aan bod in het boek. De inleiding bestaat uit ruime informatie over het maken en bereiden van pasta. Niet alleen pasta met de pastamachine komt aan bod, maar ook het bereiden met de hand. Zo kun je ook zonder zo’n apparaat verse pasta op tafel zetten, met een nóg meer authentieke, grilligere uitstraling. Daarnaast komt natuurlijk de bereiding ruimschoots aan bod. Niet alleen met betrekking tot verse pasta, maar de schrijver weet ook: veel pastafans bereiden hun gerechten vanuit gedroogde pasta. Daarmee is het boek echt een pareltje voor iedere keuken. Zin in pasta? The art of pasta wordt je eerste stap.

The art of pasta, Lucio Galetta
Kosmos uitgevers, november 2011, 283 pagina’s, hardcover.
Prijs: 29,95 euro. ISBN: 9789021550947