Recensie: Terminator Genisys

Terminator Genisys is het vierde en laatste deel uit de Terminator reeks. Een film waarin zelfs de inmiddels redelijk oudbakken Arnold Schwarzenegger uit het stof is getrokken. Maar, zoals hij zelf zegt: hij is oud, maar niet overbodig. En het scheelt ook stukken dat de rol van Arnold Schwarzenegger prima is aangepast voor deze film. Hij speelt ook echt een ouder uitziende robot. Blijkbaar kan de menselijke huid van robots gewoon verouderen. De oud uitziende markante kop van Arnold wordt dus al meteen goedgepraat.

In Terminator Genisys begin je in de toekomst. Daar maak je kennis met Kyle Reese en John Connor, een bekende naam natuurlijk. In deze film maakt John het plan om terug te reizen naar het verleden om te voorkomen dat alle Terminator-ellende zal beginnen. Kyle melft zichzelf als vrijwilliger en mag afreizen naar het verleden. Daar blijkt echter een grote verandering te zijn plaatsgevonden: in plaats van Skynet staat er een nieuwe dreiging aan te komen, in de vorm van het besturingssysteem Genisys. Een mooie sneer naar onze toenemende afhankelijkheid naar smart homes, Facebook en Skype en alle diensten waar we allemaal aan hangen.

De tegenstander waar ze tegenover komen te staan blijkt echter een stuk sterker dan de eerdere Terminators die je bent tegengekomen (en de Terminators uit de eerste drie films komen – hoe leuk – allemaal even terug in deze film!) Terminator Genisys is wat betreft actie en humor dan ook zeker een sterke film. Met wat knipogen en grapjes naar de eerdere drie films is het een leuke film voor als je die films al kent, maar ook voor nieuwe kijkers is de film zonder meer goed te volgen. De film zit vol actie en ontploffingen, waarbij Kyle Reese (Jai Courtney) en Sarah Connor (Emilia Clarke) prima menselijke rollen weten neer te zetten. Naast alle robots is dat zeker een mooi contrast. Een film waarbij je tot het laatste moment aan het beeld gekluisterd zult zitten, en een robot-Arnold met licht-menselijke trekjes en zeker een heel aantrekkelijke en aimabele glimlach. Smile!

Terminator Genisys

Tijdsduur: 126 minuten, Actie.
Verkrijgbaar op: DVD en Blu-ray