Recensie: Tempel van Spiegels, Het laatste geheim, Mirjam Gielen

het laatste geheimIn De Tempel van Spiegels – Het laatste Geheim is het slotstuk van een spannende en magische trilogie over een aantal meiden die opgeleid werden in de Tempel van Spiegels. Sybilla, Catalí en Marthe hebben ieder hun eigen sterke punten: de eerstgenoemde heeft door een ongeluk een zwak gestel en kan niet ver reizen, maar is wel een krachtig zieneres. Catalí is heel sterk met zonnekracht en heeft een band met dieren. Marthe is heel berekekend en beheerst de maankracht als geen ander. In dit deel gaan de meiden op jacht naar de beroende Zonnespiegel. Ze zijn aan het einde van het tweede deel van elkaar gescheiden, en dat blijft in dit deel ook grotendeels zo. Catalí omdat ze ontvoerd wordt, Marthe en Sybilla omdat hun levenswegen even een andere kant op gaan: Marthe wil graag opgeleid worden in de Slangentempel, terwijl Sybilla’s vader zijn dochter graag in de buurt heeft. Toch blijft er iets knagen: de spiegels moeten nu eenmaal gered en teruggebracht worden naar de Tempel van Spiegels, voordat ze voor het kwaad worden ingezet. Maar wie is nu eigenlijk Miren, en waarom wil ze graag die spiegels? In Het laatste geheim komt alles op zijn plekje terecht. Het is een spannend deel, waarbij met name Catalé, Marthe en Ximen het een en ander recht te zetten hebben. Verliefdheid is niet iets waar je licht overheen moet stappen, en die verliefdheid blijft natuurlijk een heikel punt tussen deze drie jongelingen. Naast de hele verhaallijn over magie, mysterie en macht speelt de natuurlijke ontwikkeling van de tieners ook een belangrijke rol: willen weten wie de ouders zijn is heel belangrijk, het ontwikkelen van aanleg, het zoeken naar je plekje en het verliefd-zijn dralen allemaal door het verhaal heen. Maar op een fijne en goede manier: nergens nemen de gevoelens van de kinderen het verhaal over, of andersom. Het slotstuk van deze trilogie is razend spannend en lastig neer te leggen, net als het eerste deel. Het einde is waardig, onverwacht en ineens wordt alles duidelijk.

Tempel van Spiegels: Het laatste geheim, Mirjam Gielen Kluitman, 303 pagina’s, hardcover. Prijs: 15,95 euro. Leeftijd: vanaf 12 jaar. ISBN: 9789020624731