Recensie: Teken het! Sam Piyasena en Beverly Philp

9789043916677 teken hetAls je kijkt naar de titel Teken Het, zou je op de eerste plaats denken aan een cursus tekenen. Tenminste, dat was het eerste wat in mij op kwam. Niets is minder waar. Het is misschien wel een boek om je beter te leren tekenen, maar vooral door je veel te laten oefenen en tekenen. In je eigen stijl, op je eigen manier. Verstopt tussen de vele projecten (meer dan honderd!) staan welliswaar wat technische tips, materiaaladviezen en manieren op bepaalde effecten te bereiken, maar Teken het! is vooral een boek dat je aan het tekenen moet zetten door de dag heen. Want op ieder moment van de dag is het wel mogelijk om iets te tekenen. Al is het maar tijdens het bellen of het vergaderen, wat doodles op een kladblok, een koekje of het kopje tijdens je pauze, een vlug portret in de metro, ga zo maar door. Lekker bezig zijn, en op die manier ontdekken welke stijl het beste bij jouw past. Dat laatste komt ook heel duidelijk naar voren in het boek, want hoewel er best knappe tekeningen in staan, is het merendeel van de illustraties expressief en impressionistisch, met een duidelijke signatuur van beide tekenaars: je ziet hun stijl er heel duidelijk in naar voren. De tekeningen zijn niet waarheidsgetrouw of precies, maar vlugge, creatieve uitspattingen. En dat is nou het mooie van tekenen. Iedereen kan er zijn eigen draai aan geven! Maar wees niet teleurgesteld als je inderdaad dacht dat dit een leerboek was om écht te leren tekenen. Neem de tijd, heb plezier, verslijt potloden en papier! Dan komen die technische vaardigheden vanzelf. Teken het! Sam Piyasena en Beverly Philp Tirion creatief, januari 2014, 160 pagina’s, hardcover. Prijs: 16,95 euro. ISBN: 9789043916677