Recensie: Tegelwijsheden die echt niet kunnen, Jan Dijkgraaf

Vroeger hingen ze aan de wand, tegenwoordig worden ze getwitterd: tegelspreuken. Van die oneliners die eigenlijk altijd raak zijn en die complete gesprekken overbodig maken. Schrijver, spreker en columnist Jan Dijkgraaf, oud-hoofdredacteur van onder meer HP/De Tijd, Management Team en Metro, heeft al jaren een hekel aan geleuter. Daarom bedenkt hij moderne tegelspreuken. Na boekjes met tegelspreuken over management, mannen, vrouwen en kinderen is dit zijn brutaalste project: tegelwijsheden die écht niet kunnen… In zo’n 250 tegels komen wijsheden aan bod die menige teen zullen laten krommen. Ideaal pestgereedschap voor vriend en vijand. Maar uit een goed hart – al lijkt dat soms van steen.

De Buurtbarbecue of je crematie: allebei geen feest is dan ook een uiterst ludiek werkje, dat je niet alleen kunt gebruiken als inspiratie voor het laten drukken van zo’n Oud-Hollands tegeltje, maar ook om als boekje cadeau te doen aan vriend (of vijand), want de waarheden die erin staan liegen er niet om. De kracht ervan is nogal wisselend, de ene keer weet Jan een stuk sterker uit de hoek te komen dan een andere keer, maar de essentie van iedere sneer is meer dan duidelijk. Ook de vormgeving van dit boekje sluit hier prima op aan. De kaft ziet er prachtig uit, in een mooi vormgegeven verweerd tegeltje, waarbij de binnenkant het iets soberder aandoet, met eenzelfde sierlijke lettertype en de typerende illustraties van tegelwijsheden aan de rand en in de hoeken van iedere pagina.

Ben je op zoek naar een leuk cadeautje voor die oer-Hollandse man of vrouw, die wel tegen een stootje kan? Gebruik dit boekje dan als inspiratie voor een geheel eigen tegeltje, of pak het feestelijk in in een Oud-Hollands cadeaupakket!

De buurtbarbecue of je crematie: allebei geen feest. Tegelwijsheden die echt niet kunnen, Jan Dijkgraaf
BBNC Uitgevers, 256 pagina’s, paperback
Prijs: 9,95 euro. ISBN: 9789045312408