Recensie: Team Mortis: De bende van Venus, Bjorn van den Eynde

Al eerder heb je kunnen kennismaken met Team Mortis. Een groep jongeren dat de rol van spion op zich heeft genomen. Daarvoor moeten de kinderen een grote prijs betalen. Ze moeten sterven! Op papier, maar toch. Ze mogen geen contact meer hebben met hun familie, in zoverre dat deze nog in leven is tenminste. Stuk voor stuk zijn ze opgeleid en hebben ze hun eigen specialiteiten. Zo bestaat het Team Mortis uit dit deel uit Nielsen, Felix, Andreas en de nieuwkomer Erika. Via Nielsen komt het team in aanraking met De Bende van venus. Nielsen is namelijk verliefd geworden op een meisje dat lid was van deze bende.

Wat de Bende van Venus is? Een Urban Legend, volgens velen. Al meer dan honderd jaar wordt in Parijs de legende verteld van de Bende van Venus, een bende van knappe tienermeisjes die onschuldige jongens verleidt, drogeert, berooft en soms zelfs vermoordt. Hun herkenningsteken: een Venussymbool met een dolk er doorheen. Er is nog nooit een bewijst geweest dat de bende echt bestaat of heeft bestaan. Totdat in Noorwegen de archeoloog Edvard Pedersen verdwijnt met zijn vrouw en twee dochters. Op de plaats van de verdwijning vindt de politie slechts één aanwijzing: het Venussymbool met de dolk er doorheen. Wanneer Nielsen persoonlijk bij de zaak betrokken blijkt te zijn, trekt Erika samen met de computernerd Felix en Andreas naar Parijs. Haar missie: Infiltreren in een meisjesbende die nooit bestaan heeft.

En daar is maar één persoon echt geschikt voor: Erika! Dat is namelijk het enige meisje in het team. Maar Erika is ongetraind, ze zit pas in het team, nadat haar ouders zijn te komen overlijden. Hoewel ze moedig, slim en sportief is, is het roodharige meisje geen expert in spionage. Felix en Andreas moeten haar dus bij iedere stap bijstaan. En tot overmaat van ramp wordt Felix naar Noorwegen gestuurd om daar de verdwijning van de archeoloog en zijn familie te onderzoeken. Een zoektocht waarbij Felix zijn eigen droomavontuur beleefd als kung=fu kip.

Team Mortis is een serie die niet bepaald geschikt is voor de lezers met een zwakke maag. Er komt pittige actie in voor, en bruut omschreven situaties. De vermoorde mensen worden in details omschreven, tot in ieder bloederig detail. Daarbij worden de gevechten ook tot in detail omschreven, zonder verhullingen worden de acties en daden omschreven. Doordat Team Mortis bestaat uit zowel jongens als meisjes is het boek echter zowel geschikt voor jongens als meisjes, met de kanttekening dat beiden moeten houden van wat gewelddadig en moordlustig geschreven teksten. Het verhaal is origineel en bizar, vlot geschreven en heeft een ongelofelijke vaart. Vooral de wisselingen tussen Felix en het team van Erika en Andreas houdt het tempo er flink in. Een spannend team, dat levert een spannend boek op!

Team Mortis: de bende van Venus, Bjorn van den Eynde
Bakermat, juni 2013, 425 pagina’s, hardcover.
Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 15 jaar. ISBN: 9789059240070