Recensie: Tantrix, IQ Spellen

tantrixmatch 2011gr

Ha, een lekker eenvoudige puzzel! zul je denken als je Tantrix voor het eerst ziet. Maar: schijn bedriegt. Ik kan het je echter niet kwalijk nemen. Tantrix bestaat uit zeshoekige stenen, met daarop gekleurde lijnen. Ze gaan lopen met een mooie boog (soms minder scherp dan de andere) over de steen heen. In geel, rood, groen en/of blauw. De opdracht? Maak vormen! En zorg dat de lijnen in elkaar doorlopen. Dus niet ineens een gele lijn in een rode laten overlopen!

Vanuit dit concept kun je heel veel kanten op. Een mooie start kun je maken met Tantrix Match. Dat is een soort puzzelspel, met volgens de makers Sudoku-achtige invloeden. Nu is me dat misschien wat vergezocht, maar leuke puzzelopdrachten zijn het zeker wel! De puzzel bestaat uit een soort schuitje (heel handig, je kunt ‘m ook gebruiken als opbergdoosje!) met in de bovenkant een uitsparing voor alle meegeleverde Tantrix-stenen. In het doosje is ook ruimte voor de 12 opdrachtkaarten. deze stevige kaarten bevatten hetzelfde raster als het deksel van de doos, met daarop een aantal stenen afgedrukt. Die leg je er op, en dan… moet je ze allemaal aanvullen met wat je nog over hebt! Er zijn een aantal moeilijkheidsgraden  waarbij er heel veel of juist maar enkele stenen zijn neergelegd. Zo maak je het zo moeilijk als je zelf wilt. Of helemaal zonder kaart: leg eens alle stenen op het plakje, en kijk eens hoe ver je komt!

Er is nog een variant van Tantrix, die mijzelf meer aansprak: de Tantrix Game Pack. Deze bevat 56 stenen, allen met een unieke afbeelding op de bovenkant en een nummer op de onderkant. Bij dit spel is het de opdracht een zo lang mogelijke lijn of lus te maken. Met beperkingen, uiteraard. Zo moet je bijvoorbeeld voorkomen dat er geen ‘kuiltjes’ ontstaan waarbij een nieuwe steen met drie liggende stenen moet overeenkomen, en ben je verplicht dat soort gaten te vullen als je kunt. Ook hier moeten alle elkaar rakende kleuren hetzelfde zijn. Het leuke hiervan is dat je vaak onbewust (en soms ook ongewild) je tegenspelers helpt, omdat je verplicht bent bepaalde gaten in het veld op te vullen. In de Game Pack vind je trouwens ook nog andere spelvarianten, waaronder 40 solitaire spellen en het snelheidsspel ‘gobble’, dat je met ook met 5 of zes personen kunt spelen.

De combinatie van eenvoudige regels, strakke regels die er voor zorgen dat je niemand kunt tegenwerken en de moeilijkheid van het zien van mogelijkheden in de kronkels maken van de Tantrix Game onze favoriet. Het spel ziet er degelijk en robuust uit, met een mooi gewicht van de stenen en een nette afwerking. Het plateau van Tantrix Match is degelijk en netjes afgewerkt, maar in vergelijk met de stenen voelt hij wat fragiel aan. Wel zijn de stenen van de onderkant rond afgewerkt. Daardoor kun je ze heel makkelijk oppakken. Goed bedacht!

Tantrix Game Pack / Tantrix Match, IQ Spellen
Prijs: 34,50 / 19,95 euro. Leeftijd: vanaf 6 jaar.
Aantal spelers: 1-6. Speltijd: ongeveer 45 minuten (Game), 10 minuten (Match)