Recensie: Symboliek van de dagen van de week, Patricia Brouwer

Na de boeken en films is er een nieuwe fascinatie ontstaan voor veel Christelijke gebruiken. Daarin komt namelijk de mengeling van geloven op niet al te subtiele manier naar voren. Zo zijn er veel oude gebruiken van de veroverde Romeinse volken algemeen bekend gemaakt om de lieve vrede te bewaren. Zoals de kerstboom, bijvoorbeeld. Die heeft helemaal niets met Jezus te maken natuurlijk, maar met een vruchtbaarheidsritueel van de oude Germanen. Maar ook veel andere gewoontes en tradities hebben een diepe en vooral oude, heidense achtergrond. Daarmee is het boekje Symboliek van de dagen van de week een superleuk en informatief boekje, dat al die kleine dingetjes bij elkaar schraapt en de herkomst ervan vertelt.

Weetjes

De uitleg van al deze weetjes wordt gedaan aan de hand van de dagen van de week. De Germanen koppelden deze dagen namelijk aan zeven verschillende goden, die op hun beurt weer makkelijke bruggetjes vormen naar allerlei andere zaken. Zo komt Moederdag ter sprake, steek je ook vuurwerk af met oud en nieuw, strooi je witte rijst bij een bruiloft en eet je een eitje met pasen. Maar waarom? Die symbolische achtergrond ligt eeuwen achter ons, in een grijs verleden, begraven tussen de oude volkeren. Maar om een beetje goodwill te kweken dragen we ze toch nog bij ons, en zijn ze ook niet zo snel weg te denken uit ons dagelijks leven.

Leuk en luchtig

Het boekje is heerlijk geschreven. Lekker vlot, en makkelijk geschreven. Het is ontzettend knap dat Patricia die hoeveelheid en vooral verscheidenheid van feitjes aan elkaar heeft weten knopen, zonder slordig of onnavolgbaar te worden. Toegegeven, Patricia springt soms een beetje van de hak op de tak, maar dan in de zin van een vrolijk chaotisch typje. Leuk, luchtig, en op een toon dat je wilt doorlezen.

Symboliek van de dagen van de week, Patricia Brouwer
Ankh Hermes, oktober 2012, 140 pagina’s, paperback.
Prijs: 12,95 euro. ISBN: 9789020208320

Dennis, papablogger en hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven. Naast dit blog is hij freelance schrijver met Tekstbureau de Letterkamer.