Recensie: Sweet sixteen, Dirk Bracke en Herman van Campenhout

sweet sixteen

Veel meiden zullen het herkennen: zo’n knappe leerkracht, waar alle meiden op slag verliefd op worden. ’t Is ook heel wat anders, zo’n volwassen man in plaats van de jongens in de klas, met hun puberale gedrag! Dat overkomt ook de zestienjarige Siska. De wereld van Siska wordt helemaal op haar kop gezet als ze een nieuwe, jonge leraar Engels krijgt. Wat begint als een onschuldige fantasie groeit uit tot een vurige en intense relatie. Siska loopt op wolkjes en weet het al snel zeker: meneer Bolen – of Jonas zoals ze hem na de schooluren noemt – is de man van haar leven. Hun relatie is echter niet perfect. Jonas is namelijk getrouwd, en heeft een kindje! Dat kindje zorgt er echter voor dat het tweetal bij elkaar kan komen: Siska wordt de oppas van het gezin Bolen. Met een speciaal mobieltje voor Jonas kan het tweetal bovendien middels sms-jes en korte telefoontjes contact houden met elkaar en in het geniep afspreken.

Maar wat moet ze doen met haar gevoelens voor haar beste vriend Mats? En waarom heeft ze steeds het idee dat haar vriendin meneer Bolen aan het verleiden is? Tot overmaat van ramp begint Siska anonieme sms’jes en bedreigingen te krijgen. Zal Siska wel het happy end-verhaal vinden waar ze zo van droomt?

Dirk Bracke en Herman Van Campenhout hebben met Sweet Sixteenhun tweede duo-boek geschreven voor de Portretreeks. Het resultaat is een onstuimig verhaal over gevoelens die geheim moeten blijven, venijnige jaloezie en pijnlijke keuzes. Het verhaal is spannend geschreven, en omschrijft het leven op school maar wat goed. Iedereen heeft bovendien wel een leerkracht die binnen de categorie ‘lekkertjes’ valt en waar je over kunt fantaseren, toch? Nou, Siska maakt er werk van! De samenkomsten tussen Jonas en Siska zijn verhit, en worden netjes doch suggestief omschreven. De spanning in het boek loopt op naarmate de dreigementen toenemen en het heet onder de voeten van het tweetal wordt. Bovendien blijven de verdenkingen naar haar beste vriendin door het boek voelbaar: de onzekerheid en frustraties worden perfect in beeld gebracht.

Sweet sixteen, Dirk Bracke en Herman van Campenhout
Abimo, maart 2013, 212 pagina’s, hardcover.
Prijs: 15,95 euro. Leeftijd: vanaf 14 jaar. ISBN: 9789059329638