Recensie: Suske en Wiske 327: Het gebroken dorp

het gebroken dorpSuske en Wiske gaan samen met professor Barabas op een korte vakantie. Of tenminste… wat de professor daar onder verstaat. Want hij wil graag zijn nieuwste uitvinding uitproberen, een draagbaar apparaat waarmee voorwerpen gedateerd kunnen worden. Dat koppelt professor Barabas door op zoek te gaan naar Het Gebroken Dorp, een dorp dat lang geleden ineens van de aardbodem verdwenen leek. Suske, Wiske, tante Sidonia, Lambik en Jerom gaan met hem mee. In het bos ontdekt Suske al snel een ring, die magische krachten lijkt te hebben. De ding neemt hem, Suske en Lambik mee terug in de tijd, waar ze de geschiedenis van Het Gebroken Dorp, Marchimont, ontdekken.Daar maken ze kennis met een prinses, die door de geest van Clamora betoverd is. Zij is onsterfelijk geworden en omgetoverd tot ree, haar onderdanen zijn allen everzwijnen verworden. Clamora en haar volgelingen waren betoverd tot een wandelende tak – de bosgeest – en kwaadaardige wolven. Suske blijkt de uitverkorene te zijn om deze hele vervelende geschiedenis ongedaan te maken. Maar zal hem dat lukken? En wat als de kwaadaardige Clamora de macht heeft gegrepen over de geest van Wiske en Lambik? Kan Suske de juiste keuzes maken? Het Gebroken Dorp is een spannend en vooral stoer ridderavontuur met een kwaadaardige bosgeest als tegenstander. Die tegenstander speelt heel gemene spelletjes, die Susie moet zien te doorgronden. Met een grappige inkijk in de hersenpan van Lambik, die een heel belangrijke rol speelt in dit verhaal. Een avontuur waarin Lambik zijn trots – letterlijk – zal moeten inslikken. Suske en Wiske 327: Het Gebroken Dorp, Willy Vandersteen SU Strips, oktober 2014, 48 pagina’s, paperback. Prijs: 5,99 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789002251108