Recensie: Superslimme dieren, Jan Paul Schutten

superslimme dieren Er zijn voor kinderen al heel wat verschillende dieren encyclopedisch beschikbaar. Daarin vind je, netjes geordend op naam, alle dieren uit het dierenrijk. Je leest hoe groot ze kunnen worden, hoe oud ze kunnen worden, waar ze wonen, wat ze eten en nog veel meer. Jammer genoeg blijft het bij dat soort boeken vaak bij de feitjes: gegevens die je makkelijk kunt vergelijken. Het boek Superslimme dieren gooit het over een andere boeg. In dit boek kun je niet alle dieren vinden die er op de wereld rondlopen, vliegen of zwemmen. In dit boek leert je de meest vreemde dingen van dieren kennen. Want ieder dier heeft zijn eigen maniertjes gevonden om makkelijk en goed te kunnen overleven. Soms zijn dat bijzondere lichamelijke eigenschappen, zoals het feit dat kikkers bijvoorbeeld niet kunnen bevriezen, maar soms zijn het ook bijzondere vaardigheden die het dier zich eigen heeft gemaakt. Wat dacht je van een kever die zichzelf als een bommenwerper kan inzetten, de versiertrucs van pinguïns, samenwerkingsverbanden tussen dieren en nog veel, veel meer. Het boek Superslimme dieren is voorzien van mooie en indrukwekkende kleuren foto’s waar alle informatie over heen en omheen is geschreven. Verschillende lettertypes, grappige illustraties en bijzonder fantasierijke titels maken het boek een feest om naar te kijken. De informatie wordt op een leuke manier aan de man gebracht en is lekker los geschreven. Daardoor is het een boek geworden wat je echt voor je plezier hebt lezen. Voor in het boek vind je een inhoudsopgave, met daar in een aantal thema’s. Denk daarbij aan een thema als dierendokters, padvinders, op jacht en honger. Achter in het boek (het is en blijft een soort encyclopedie) vind je de dieren op alfabetische volgorde die in dit boek voorkomen. Het aantal dieren past overigens netjes op een pagina.

Superslimme dieren, Jan Paul Schutten Kluitman, 128 pagina’s, hardcover. Prijs: 15.99 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789020691436