Recensie: Supernanny: Eerste hulp bij opvoeden, Jo Frost

Supernanny Eerste hulp bij opvoeden

Iedereen heeft de serie van Jo Frost wel eens op televisie gezien. Een compleet ontspoort gezin wordt weer op de rails gezet door de nauwlettendheid, oprechtheid en structuur die jo in het huishouden weet te brengen. Maar hoe begin je daar zelf mee, voor jouw gezin rijp is voor een televisieprogramma? Het boek Eerste hulp bij opvoeden is een prima stok achter de deur.

In dit boek vertelt Supernanny Jo Frost een aantal van haar geheimen, waarmee je goed gedrag kunt stimuleren. De praktijk heeft uitgewezen dat haar aanpak bij echt iedereen werkt. Kinderen hebben nu eenmaal baat bij een vast patroon, consequent zijn, verbale waarschuwingen en time-outs bij slecht gedag, aangevuld met veel positieve energie, veel complimenten of aandacht. Opvallend is dat het boek een stuk genuanceerder blijkt te zijn dan de televisieserie. Dat is natuurlijk ook logisch: in de televisie zie je enkel extreme gevallen, eneen fractie van de uitleg die een gezin krijgt in de tijd dat Jo met ze doorbrengt.

Het boek zelf is prettig geschreven, met veel praktijkvoorbeelden en probleemsituaties. Het boek spreekt soms jou als persoon aan, maar ook vaak vanuit een algemene ‘we’-vorm. Die tegenstrijdigheid is jammer. Na een theoretische inleiding over leeftijden en fases, regelmaat en regels en het stellen van grenzen (aangevuld met veel praktijkvoorbeelden, dat wel) worden er een zestal probleemgebieden aangepakt: eten en drinken, aan-en uitkleden, zindelijk worden, sicoale vaardigheden, bedtijd en quality time. Wat kun je doen in zulke situaties om ongewenst gedrag de kop in te drukken, en het positieve naar boven te halen? Jo vertelt het je.

Supernanny: Eerste hulp bij opvoeden, Jo Frost
Unieboek het Spectrum, februari 2012, 224 pagina’s, paperback.
Prijs: 15 euro. ISBN: 9789000308019