Recensie: Superjuffie komt in actie, Janneke Schotveld

In het boek Superjuffie maakten we kennis met Juf Josje. Geen gewone juf, nee dat zeker niet! Want wanneer er een dier in nood is, verandert ze na een stukje schoolkrijt in Superjuffie! In dit tweede boek is het schooljaar echter voorbij: het is zomervakantie, en juf Josje verheugt zich op een paar luie weken. Ze heeft het er wel moeilijk mee, want ze moet én afscheid nemen van de kinderen die haar zo goed gesteund hebben, én haar vriend is een paar weken in het buitenland…

Veel tijd om te treuren heeft ze niet. De burgemeester heeft namelijk plannenom het Stadspark, waar ook haar huisje staat, te vernieuwen. Hij wil de 200-jarige weelderige eik vervangen door ‘Nieuwe Natuur’. Die boom is namelijk levensgevaarlijk, volgens de burgemeester. Dat er ook honderden dieren in en om leven, dat vergeet hij maar even. De ‘Nieuwe Natuur’ is een nieuwe technologische uitvinding, die de burgemeester hoogstpersoonlijk heeft gedaan. Het is nepnatuur, die niet van echt te onderscheiden is. Maar wel volledig te beheersen. De stad zal dus nooit meer last hebben van dwarrelende blaadjes, omhooggroeiende wortels, jaarlijkse snoeibeurten of afgewaaide takken! De burgemeester is supertrots op dit technologische hoogstandje. Superjuffie ontdekt al snel dat deze nieuwe technologie giftig is. Ze heeft haar handen vol aan het redden van dieren die er per ongeluk van gegeten hebben. Hoe kan ze voorkomen dat de plannen doorgaan?

Dit tweede boek van Superjuffie heeft een net zo grote vaart als het eerste boek. Waar het daar echter nog ging om de krachten van Superjuffie geheim te houden voor de buitenwereld en samen met haar klas nieuwe manieren te vinden om dieren te redden, gaat het hier om een spannende ontdekkingstocht om de burgemeester te dwarsbomen in zijn plannen. Niet de meest eenvoudige taak, want de burgemeester heeft niet bepaald zin in kritiek! Het verhaal is vlot, en er zitten weinig saaie momenten in. Het wisselt van de speurtocht naar de bedenkingen die de juf heeft over haar relatie en de speciale band die ze heeft met de kinderen. Een leuke afwisseling, die bovendien wat diepgang brengt in het karakter van juf Josje. Een spannend avontuur over de juf met een hart voor de natuur!

Superjuffie komt in actie, Janneke Schotveld
Van Holkema en Warendorf, mei 2012, 160 pagina’s, hardcover.
Prijs: 12,50 euro. Leeftijd: vanaf 7 jaar. ISBN: 9789000316786