Recensie: Superfood recepten, Jesse van der Velde en Annemieke de Kroon

9789000329977 superfoods recepten

Superfoods zijn heel bijzondere voedingsstoffen. Ze zitten namelijk bomvol energie, vitamines, vezels, of juist iets heel anders. Ze zijn, simpelweg, het beste in hun soort. Met superfoods kun je dus supergezond eten. In het boek Superfoods recepten staan 80 recepten, die allemaal gebaseerd zijn op of gemaakt zijn met superfoods. Ze zitten vol granen, bessen en zaden. Het boek bespreekt bovendien welke superfoods er zijn, wat hun gezonde kenmerken zijn, en wat je er zoal mee kunt. Dat laatste is vooral handig als je ze gebruikt als vervanging in andere recepten.

Superfood recepten is allereerst een mooi en helder boek om te bekijken en te zien. De recepten worden steevast vergezeld van mooie kleurenfoto’s van ofwel het eindresultaat of één van de ingrediënten. Ook de uitleg van de verschillende superfoods is duidelijk en overzichtelijk. Er wordt zelfs een overzicht gegeven van de superfoods per doel: wil je afvallen, sterker worden of ga je voor mooier haar en mooiere nagels? Voor ieder doel is er namelijk een eigen categorie. Een wrange nasmaak houd ik over aan het ‘levensmiddelenkastje’, waarbij je zo’n beetje alle gangbare producten dient te vervangen door alternatieven – die ook geheel andere eigenschappen hebben. En die ook niet alom verkrijgbaar zijn: een wekelijks ritje naar de natuurvoedingswinkel is een must als je deze levenswijze gaat volgen. Ik zou ook graag lezen waarom je deze voedingsmiddelen moet vervangen. Zijn ze slecht? Waarom? Of is er gewoon een gezonder alternatief? Ook het verbannen van E-nummers (op Europees niveau goedgekeurde ingrediënten, waaronder ook bijvoorbeeld doodeenvoudig citroensap of wortel toe behoren) is wel erg kort door de bocht. Toegegeven: vers is altijd gezonder, en less is more, maar om nu te roepen dat ze ‘fout’ zijn is misschien kort door de bocht.

Voor ieder die zich wil verdiepen in Superfoods en een scala aan recepten wil krijgen is dit boek zeker geschikt. De informatie die gegeven wordt is toegankelijk, maar niet echt volledig. Dat had ik liever uitgebreider gezien, met een gedegen onderbouwing.

Superfoods recepten, Jesse van der Velde en Annemieke de Kroon
Spectrum, oktober 2013, 176 pagina’s, paperback.
Prijs: 22,50 euro. ISBN: 9789000329977