Recensie: Super Soep, Anne Decock

Vroeger stond er bij ons iedere dag een grote pan soep op tafel,, als voorgerecht voor het eten. Veel variatie zat er niet in, maar goed, we spreken dan ook over een 25 jaar geleden – de Nederlandse keuken was niet zo heel erg gevarieerd. In mijn studententijd is die traditie snel verdwenen, en inmiddels eten we soep nog als maaltijdsoep, of als voorgerecht bij Pasen, kerst, of andere feestmaaltijden. En dat terwijl het eigenlijk helemaal niet zo veel tijd kost om soep te maken, weet ik door die maaltijdsoepen. Met een basis van bouillon (en ja, die kosten wel tijd om te maken) heb je vaak binnen een half uur een heerlijke en verse soep op tafel! En daar kun je alle kanten mee op, van een minestronesoep tot een Franse uiensoep, van een frisse aspergesoep tot gazpacho. In het mooie boek Super Soep vind je meer dan 70 soeprecepten, allen gebaseerd op de eenvoudige bouillonrecepten die je voor in het boek neemt. Of je speelt vals, en neemt een bouillonblokje of kant-en-klare bouillon natuurlijk… en dan zul je zien dat je een lichte, frisse, krachtige, gezonde soep kunnen maken die je in mum van tijd op tafel zet. Als inspiratie staat er bij ieder recept een mooie kleurenfoto, die je het water in de mond doet lopen. Super soep, Anna Decock Manteau, februari 2014, 118 pagina’s, hardcover. Prijs: xxx euro. ISBN: 9789022329672